Anar al contingut

FER BLANC

Operación Triunfo d'emprenedors

Operación Triunfo d'emprenedors

Carlos Blanco

El 2007 va néixer als EUA el concepte ‘startup weekend’, un esdeveniment de cap de setmana en què s’ajunten desenes d’emprenedors per crear una empresa en només 54 hores. Tècnicament i legalment, a Espanya és impossible crear una societat en tan poc temps.

Els esdeveniments de ‘startup weekend’ es fan avui dia a més de 1.000 ciutats del món i han sigut capaços de crear moltes ‘start-ups’ d’èxit; a Espanya, el cas més conegut és Kantox. Es comença amb els emprenedors explicant les seves idees a la resta d’assistents, que les voten per sel·leccionar les 6-7 millors. Després es creen els equips, en què els assistents parlen i creen els grups que treballaran durant el cap de setmana per idear el pla de negoci. 

He assistit com a mentor a diferents esdeveniments similars a Espanya, i el que vaig poder comprovar és que hi havia molt de talent, però barrejat amb idees mediocres. Com a exercici de creació d’equips i experiència està molt bé, però és molt difícil arribar a crear un negoci que de veritat sigui viable i reuneixi l’equip adequat per llançar aquesta ‘start-up’.

Una variació d’aquestes cites és el que es fa a Espanya des de fa més de tres anys per part de Demium i Nuclio Venture Builder. En els dos casos no es parteix de les idees dels assistents, sinó que un grup d’analistes i experts són els que prèviament han seleccionat els projectes. De Demium han nascut desenes de ‘start-ups’, principalment a València. Alguns casos d’èxit són Landbot, Singularu o Homyspace. En el cas de Nuclio VB, de moment a Barcelona, s’han pogut crear sis ‘start-ups’, amb la ‘proptech’ Housfy, Verone (lloguer de joies amb Tous com a inversors) o la ‘fintech’ Finteca com a casos d’èxit.

La selecció de socis és un dels principals errors dels emprenedors, he escrit sobre això i ho he viscut en les més de 20 empreses que he cofundat o les més de 100 en què he invertit en 12 anys. Treballar de costat entre un grup de persones durant tot un cap de setmana ajuda a conèixer-se bastant, veure qui és dialogant, qui és tossut, qui és líder, qui és ‘follower’... Pots identificar les habilitats de les persones partint de la seva experiència (CV) i una entrevista, però és molt més difícil veure la seva personalitat tot i que l’entrevistis 4-5 vegades. Una empresa ha d’estar composta per un grup de persones amb habilitats complementàries, però alhora han de tenir valors semblants i veure que poden encaixar com a grup. Per la meva experiència a cinc esdeveniments de Nuclio Weekend, crec que un Operación Triunfo de cap de setmana ajuda molt a seleccionar els teus socis cofundadors, tot i que hi continua havent un 30%-40% d’error, però és molt inferior al que tindries pels mètodes convencionals de selecció.

Per a un emprenedor unir-te a un Venture Builder t’ajuda a tenir millors socis, una validació de la idea superior, i sobretot estar connectat amb un ecosistema d’èxit. És relativament fàcil aconseguir la inversió per al prototip, però conèixer tot l’ecosistema inversor és un dels valors afegits que et dona emprendre des d’una incubadora.

Temes: Start-ups