13 d’ag 2020

Anar al contingut

Anàlisi

El Divendres Negre

Ester Oliveras

Des del 2012 s'impulsa al nostre país el Black Friday. Tot i que sense seguir el Dia d'Acció de Gràcies i tractar-se d'un divendres laborable habitual. Talla i enganxa, sense mirar el context. Però ho comprem tot. Això també

El Dia d’Acció de Gràcies és una bonica tradició nord-americana que se celebra cada quart dijous de novembre. Són les dates amb més trànsit aeri al país. L'activitat laboral comença a disminuir el dimarts i, per a molts, la festa esdevé un pont de quatre o cinc dies, en funció de la distància que s'hagi de viatjar. En el dia d'Acció de Gràcies, la família es reuneix, ingesta desmesurades quantitats de gall dindi i rodola fins al sofà per veure el tradicional partit de futbol americà. I es comença a pensar en la propera celebració: Nadal. Sent el dia següent, per molt, uns pont, és un bon moment per a començar amb les compres de Nadal. Per tot això, aquest divendres es va anar consolidant com un bon dia per anar de botigues amb la família i, en conseqüència, marcava l'inici de la campanya de Nadal. Però no tenia cap nom en particular, simplement era el dia després del dijous d'Acció de Gràcies.

El seu nom actual, Black Friday, té atribuïts diversos orígens: el comerç d'esclaus, la dificultat de circular per gran quantitat de vianants i cotxes que es mouen per les ciutats, i el moment en què les empreses passen de tenir pèrdues -senyalades en nombres vermells- a tenir beneficis -en color negre-. Encara que aquesta última versió és dubtosa, sí que és cert que entre el 30% i el 40% de les vendes anuals es fan durant les quatre setmanes que transcorren entre Black Friday i Nadal, i que el Black Friday és el dia que més compres es registren de tot l'any. Tot està preparat per a això: les botigues obren molt d'hora, a les 8:00 del matí, i tanquen dues hores més tard del seu horari habitual.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Com a exemple del frenesí que es produeix, el 2008 l'aglomeració de consumidors a les portes de Wal-Mart va acabar amb un treballador mort i diversos ferits. Per tot això, el Black Friday s'ha convertit en un fenomen estudiat i que alguns sociòlegs cataloguen com l'exponent màxim del consumisme. S'ha constatat que els compradors s'informen prèviament a través d'anuncis i, després, planifiquen estratègicament l'ordre de les botigues que visitaran. Les compres les solen realitzar dones que comparteixen el dia amb amigues o familiars.

Fa uns mesos que estic a Nova York, pel que estic vivenciant el fenomen de primera mà. Els llums de Nadal estan encesos des de fa dues setmanes i molts aparadors ja estan tenyits de vermell nadalenc. Només queda per encendre el tradicional arbre de Nadal del Rockefeller Center. Mentre planifico les meves compres, ajustant a pressupost i espai a les maletes, sento la pressió d’aquesta macro-campanya de màrqueting i de les múltiples ofertes de centres comercials, i el seu èxit en generar l’ansietat de no perdre’m alguna gran oportunitat.

Des de l’any 2012, amb la liberalització de la promoció de vendes, al nostre país s’impulsa també el Black Friday. Tot i que que es tracta d’un divendres laboral habitual que no segueix a cap dia d’Acció de Gràcies. Talla i enganxa, sense mirar el context. Però ho comprem tot. Això també.