Monedes d'empresa

Les criptomonedes són també una nova fórmula per finançar l'expansió empresarial

1
Es llegeix en minuts

L'èxit del bitcoin ha posat de moda les criptomonedes i, de rebot, el  'blockchain', la tecnologia presumiblement més disruptiva del moment. Les aplicacions d’aquest nou entramat financer són múltiples; algunes, pura ciència-ficció, però altres, molt tangibles. Ara arriben al món dels profans les denominades ICO (Initial Coin Offering ja han anunciat l’ús de criptomonedes per a algunes de les seves pròximes operacions de creixement. Es tracta d’una fórmula relativament senzilla: una empresa emet la seva pròpia criptomoneda, per la qual obté capital en una divisa tradicional, amb la qual finança el seu projecte o pla d’expansió. ¿Quina és la rendibilitat per a l’inversor? Si el projecte compleix les seves expectatives, el valor de la criptomoneda pujarà, ja que al créixer el servei o producte al qual lliga la seva sort creixerà també la demanda i podrà vendre-la a un preu superior al qual va comprar en l’emissió inicial.  

Notícies relacionades

Un emprenedor català, Quirze Salomó, acaba d’anunciar que el seu projecte Nostrum –una cadena de restaurants de menjar ràpid saludable– té previst obrir fins a 800 franquícies arreu del món gràcies a l’emissió per valor de 100 milions d’euros de la 'meal coin', la moneda que hauran d’adquirir els seus clients per disfrutar de tots els beneficis que ofereixen al seu programa de fidelització. Si les coses van com Salomó està explicant aquests dies als inversors de mig món, la demanda de 'meal coins' creixerà al ritme de la seva internacionalització.

Aquest fenomen neix en el dilema de la globalització amb la digitalització. I té tot el sentit, perquè en aquest nou paradigma, la solvència d’una empresa no la condiciona la moneda ni el país on actua, sinó la seva capacitat de generar un creixement sostenible. Hi haurà empreses a la zona euro d’allò més insolvents i projectes en altres zones monetàries d’allò més consistents. El 'blockchain' ho fa possible. És un símptoma més de com la confiança és avui l’element fonamental de la dinàmica empresarial, tant envers els consumidors com envers els inversors. Aquesta és la clau dels nous negocis.