El 'low-hub' del Prat

Sota control de l'estatal AENA, l'aeroport ha multiplicat els seus vols de llarg recorregut. Un abisme separa certs discursos polítics de la realitat

1
Es llegeix en minuts
jgblanco37705869 barcelona 17 03 2017 economia     presentacion de la nueva c170317130119

jgblanco37705869 barcelona 17 03 2017 economia presentacion de la nueva c170317130119

Amb el llançament de l'aerolínia 'low cost' Level, propietat d'IAG com British Airways, Vueling i Iberia, aquesta última esmena el greu error que va cometre fa més d'una dècada. Des del 2005, l'abans companyia de bandera es va replegar del Prat per operar, en règim de monopoli, a la faraònica T-4 de Barajas. Malgrat la posterior obertura de la T-1 del Prat, més àgil i funcional, la mudança d'Iberia amenaçava de condemnar l'aeroport barceloní a l'aïllament internacional, almenys pel que fa als vols de llarga distància. El sentiment de greuge respecte a l'Estat, caldo de cultiu de l'esclat independentista, començava a prendre cos.

La societat civil, l'empresariat i les institucions catalanes es van regirar contra aquella mala passada, que atribuïen a un contuberni polític de l'estatal AENA i la privatitzada Iberia. Van exigir primer, a l'acte del lESE, la gestió autònoma del Prat, que el Govern socialista havia rebutjat incloure a l'Estatut. I van promoure després la compra de la ruïnosa Spanair, que no va aconseguir aixecar el vol ni a cop de talonari públic.

Tant el llavors director del Prat, Fernando Echegaray, com la seva substituta, Sònia Corrochano, van sostenir sempre que l'aeroport reunia tots els requisits per ser un 'hub' internacional, fins i tot sota la gestió centralitzada d'AENA. I tenien raó: del 2010 al 2016, el Prat va augmentar en un 36% el nombre de passatgers, mentre que Barajas en perdia el 6%. En quota de mercat, s'acosten a l'empat tècnic. 

Notícies relacionades

L'atractiu turístic de Barcelona i la bona gestió comercial han permès que el Prat capitalitzi l'eclosió de les companyies de baix cost: Vueling, Easyjet, Ryanair... Després, Norwegian va anunciar vols directes a Nova York, Los Angeles i Miami, i Level s'ha sumat a la licitació amb enllaços a la costa oest dels EUA, l'Argentina i República Dominicana.

NI CRITS NI BANDERES

Sense posar el crit al cel ni hissar banderes contra ningú, el Prat va camí de convertir-se en un 'low-hub' internacional, connectat amb mig món. Cosa que demostra, de nou, l'abisme que separa certs discursos polítics de la realitat.