La clau

El periodisme de les bones històries

1
Es llegeix en minuts

Muntatge de fotos descenes porno a Barcelona / periodico

Resulta sarcàstic que el Dia del Treballador, aquest diumenge, precedeixi al calendari el Dia Internacional de la Llibertat de Premsa, el 3 de maig. Perquè la gran amenaça per a la llibertat de premsa és justament l'absència de periodistes que puguin exercir-la. Segons l'Informe de la Professió Periodística 2015, 12.200 professionals de la informació han perdut la feina a Espanya des del 2008, i en cinc anys el salari mitjà dels que l'han conservada s'ha reduït el 17%: de 32.000 a 26.000 euros bruts anuals. Menys periodistes i més mal pagats.

El tòpic atribueix les dificultats de la premsa a dues causes sobrevingudes: la crisi econòmica del 2008, que ha fet baixar els ingressos publicitaris, i la revolució digital, que multiplica l'oferta informativa gratuïta i buida els quioscos. Però els dos fets, incontrovertibles, no són suficients per entendre tota la dimensió del problema. Abans de la crisi i d'internet, els diaris tradicionals van acusar l'impacte de la premsa gratuïta -avui pràcticament extinta- i l'esgotament del que en un altre temps havia sigut el lucratiu negoci de les promocions dominicals.

Ampliar audiències

Notícies relacionades

Els diaris, impresos i a la vegada digitals, perden compradors però no paren de guanyar lectors, que gràcies a l'efecte multiplicador d'internet i les xarxes socials avui es compten per milions. El repte del periodisme és ampliar les audiències; el dels gestors, ajudar en aquesta tasca i aprendre a monetitzar-les. Tot plegat per poder sufragar el periodisme de qualitat que reclama el públic exigent, al·lèrgic a la banalitat i el sensacionalisme tan en voga.

Centenars de milers de lectors han devorat aquesta setmana a la web d'EL PERIÓDICO el relat de Carles Cols sobre les productores de cine porno que roden furtivament als carrers de Barcelona. I també el drama de l'Olga, la nena apallissada per la seva mare davant el veïnat, narrada per Guillem Sánchez i Teresa Pérez. Dues bones històries, tan interessants per als lectors digitals com per als addictes al paper. L'essència del periodisme, tant digital com imprès, segueix sent la mateixa: explicar bones històries. La resta són excuses.