1
Es llegeix en minuts
La capçalera de la manifestació en favor de l’escola catalana arriba a l’Arc de Triomf.

La capçalera de la manifestació en favor de l’escola catalana arriba a l’Arc de Triomf. / JOAN CORTADELLAS

Encara que en aquesta campanya els temes “catalans” han passat més de puntetes, Mariano Rajoy es va desmarcar fa molt poc amb una crítica a la immersió lingüística catalana.

Hi ha una construcció de relat curiosa que intenta traslladar a l'àmbit educatiu català un debat sobre si els continguts educatius (i la llengua vehicular també és un contingut educatiu) han de dependre de la llibertat dels pares o d'equilibris polítics arbitraris d'una llengua respecte a una altra.

Aquesta anàlisi peca d'un error. En l'àmbit educatiu no es mesuren les llengües per temps d'ús o no es fa la immersió lingüística amb l'objectiu d'adoctrinar els nens en les excel·lències del nacionalisme català, sinó d'acord amb l'objectiu que és l'aconseguir que els alumnes tinguin competències. Ningú considera que els pares puguin escollir si els seus fills estudien o no matemàtiques o l'evolució, ni tampoc ningú considera raonable discutir fora dels criteris pedagògics i experiència en el camp educatiu si els nens han de fer una hora menys de matemàtiques a favor d'altres competències.

El debat sobre la immersió és molt semblant al que en alguns estats dels Estats Units es té sobre si l'evolució es pot incloure o no en el currículum educatiu. En els dos casos és un debat purament ideològic, totalment al marge del debat acadèmic o pedagògic.

La immersió es fa per garantir que tots els nens, tots, no només aquells que tenen pares que els parlen català a casa, puguin dominar el català d'una forma més que raonable.

Notícies relacionades

El motiu és pedagògic. No es domina un idioma sense fer-ne un ús social. Per a una part important dels alumnes l'única manera de tenir aquest ús social és a l'escola. Amb el castellà és una cosa que no és necessària. Cap ciutadà català pot passar un dia sense fer servir el castellà i sense rebre múltiples impactes comunicatius en castellà. En canvi hi ha centenars de milers de ciutadans catalans que poden passar setmanes, mesos i anys sense utilitzar el català.

Tot l'argument contra la immersió lingüística es basa en elements al marge del món educatiu i la pedagogia, i de l'objectiu final que és que els nens surtin amb competències lingüístiques en català i en castellà. Objectiu que sembla que compleixen tan bé amb el castellà com qualsevol nen de Conca o Zamora.