Anàlisi

Carta del súper de la cantonada

2
Es llegeix en minuts

Hola, Amazon. Sóc el súper de la cantonada. Adopto moltes formes, a vegades sóc una multinacional (per exemple, Carrefour), altres un campió nacional (Mercadona) o un líder local (Condis). De vegades fins i tot sóc una minicadena local (n'hi ha múltiples casos) o fins i tot un negoci totalment independent (els populars pakis, al marge de la nacionalitat de qui regenta l'establiment).

I, és clar, llegeixo que a Espanya decideixes obrir un súper i em fa por, perquè ets un gegant. La botiga del món, diuen. Comprenc que és un pas més dins del camí que vols recórrer. La teva oferta és per tremolar: entrega a domicili, fins i tot sense cost si contracto el teu servei d'entregues anual, un potent motor de recomanacions, facilitat de navegació en la teva web, primeres marques… Uf, espanta. Es tracta de veure com es pot lluitar contra els bits amb molècules… i no és senzill. Potser la primera cosa que s'ha de fer és mirar dades (i no opinions) de context: el 60-70% del temps de compra passa en el món físic i no en l'on line. A més a més, quan trasllades aquest temps al que són compres està a l'entorn del 90-95% del valor total. De fet, les compres de supermercat fetes on line a escala mundial estan al voltant de l'1-2%. Ah, i quan la gent compra en una botiga física compra més.

Entrega immediata

Notícies relacionades

No vull fer la impressió que això no hagi de créixer, perquè ho farà, però sí que desitjo destacar amb el que jo compto. Per exemple, tinc gamma completa (tinc fresc) i entrega immediata (t'ho emportes posat, si vols). Ofereixo la possibilitat de tocar el producte i comparar en el lineal. També tinc un senyor o senyora amb qui parlar per preguntar-li qüestions al voltant del producte i xerrar (he vist que als clients a vegades els agrada tenir contacte humà, quina cosa). L'opció de comprar a la botiga i que m'acompanyin en aquest mateix instant amb el que s'ha adquirit em fa interessant als ulls del consumidor. Hi ha gent a qui poder seleccionar la gamma com vol -per exemple, dues ampolles d'aigua d'una mida i dues d'una altra (no sempre va bé l'oferta rígida de la web)- li sembla important. I per acabar, depenent de quina mena de súper sóc… tinc productes del que comunament s'anomena marca blanca o marca del distribuïdor, molt apreciats i que tenen poc de blanca i molt de marca. Per no parlar del costum de fer un passeig pel súper per veure què hi ha de nou per allà. Així que tinc amb què lluitar, almenys a curt.

No dic jo que aquestes coses em facin invulnerable -arbres més alts han caigut-, però sí que em donen arrels fortes. Ara es tracta de desenvolupar la flexibilitat d'un jonc. Per a això haurem d'esforçar-nos més. He llegit per algun lloc el que diuen alguns experts. Destaquen un parell d'idees. La primera, he de comprendre que l'objectiu últim del meu negoci és vincular el client, i per a això hauré de ser bo en l'on line. No hi ha dreceres. Després d'això vindran les vendes. La segona, que això va d'hiperservei, és a dir, pensar què puc fer més enllà del que faig ara (més horaris d'entrega, empaquetar millor, donar garanties…). Però ho intentaré. I amb ganes. Així que, Amazon, els meus millors desitjos i et dono la benvinguda. Hola, Amazon.