@pablofoncillas

Es diu Omni: és la botiga del futur

2
Es llegeix en minuts

¿Com serà la botiga del futur? Aquesta pregunta interessa. Acabo de tornar de Llatinoamèrica de donar classes i conferències. Allà ho volien saber. En els últims dies he estat en diverses ciutats d'Europa. També aquí és un tema que fa perdre el son. Em plantegen aquest dubte reiteradament en sessions amb directius sobre com vendre més.

Em pregunten si la botiga serà només física, o potser només on line. Em diuen, ¿com ens impactarà en la nostra botiga física obrir-ne una altra en el món digital? ¿Hi haurà canibalització, és a dir, ens baixaran les vendes de la primera sense augmentar en total les de la meva empresa? ¿Si sóc una companyia que ven a professionals m'hauria de preocupar aquest tema? Totes aquestes preguntes són comprensibles, perquè darrere hi ha riquesa i desenvolupament o atur i contracció.

Explicaré alguna cosa del que sé d'aquest tema, bé perquè ho he investigat en primera persona fent centenars d'entrevistes arreu del món o bé perquè ho han fet tercers, acadèmics i professionals de reconegut prestigi.

Primer, tothom tranquil. El 60% del nostre temps dedicat a comprar succeeix en el món físic, i el 40% aproximadament on line i catàleg. Si traslladem aquest temps a valor de compra encara és molt superior, sobre el 90% en l'entorn molecular.

Els humans encara gastem més del que havíem planejat quan anem a una botiga física que a una on line (el 40% enfront del 25%). Sembla evident que la primera no morirà. Lluny de ser així estem davant un actiu interessant, potent i amb molt recorregut en el futur. Ens segueix agradant fer un volt pel món tangible.

Això sí, el comerç de tota la vida s'haurà de cordar el cinturó de seguretat perquè vénen turbulències. La més gran es coneix com a omnicanalitat, és a dir, la necessitat d'integrar-se de manera impecable amb la seva germana on line. Ara no podem tenir diverses estratègies (cosa que passava quan érem multicanal) sinó que n'hem de tenir una de sola que cobreixi cadascun dels punts de contacte amb el client (omnicanal, tots).

Creieu-me, és feina de la dura. ¿Per què? Per l'exigència d'haver de dissenyar l'experiència de compra que volem que tinguin els nostres consumidors i potencials clients, sigui vostè un negoci a client final o una empresa orientada a la venda entre professionals.

Notícies relacionades

I s'ha de fer en l'on i en l'off line a la vegada. Lamentablement avui dia això passa poques vegades, i també per això mateix, qui ho fa, encara que sigui de manera tímida, destaca tant. Així que comencem pel final, dissenyeu el que voleu que els vostres clients visquin i percebin.

Penseu en aquell comerç de barri on us fan sentir tan bé (per telèfon, a la seva modesta web i a la botiga física a la vegada) i en aquell negoci on són campions del món en antipatia, interactuïn com interactuïn. ¿Quin us inspira més? ¿Quin és més omni? El futur comença aquí.