La següent onada del màrqueting es diu "veu"

2
Es llegeix en minuts
Pablo Foncillas
Pablo Foncillas

'Lecturer' IESE Business School

ver +

Es parla molt de larealitat virtual (entorn d’escenes o objectes d’aparença real), també de la realitat augmentada (veure el món real a través d’un dispositiu tecnològic). Fins i tot de la realitat real (on es barreja el món físic amb projeccions digitals a sobre). Tot sembla indicar que hi ha una gran oportunitat al seu darrere.

No obstant, segons la meva opinió, encara falta temps fins que aquesta tecnologia es converteixi en una cosa massiva i dominant amb usos en tots els camps que se li atribueixen (arribarà, segur, però no immediatament). Per a mi, hi ha un canvi més dràstic a curt termini, menys vistós i que sent una revolució silenciosa, però que es farà sentir en la relació entre els clients i les empreses proveïdores de productes i serveis: la veu.

La veu juntament amb el desenvolupament dels assistents virtuals canviaran les regles de joc que coneixem tant per a les pimes com per a les grans corporacions. En primer lloc el SEM i el SEO, és a dir, el màrqueting en cercadors, (tan difícils de gestionar) deixen de ser tan rellevants com fins ara (¡vaja! –es diran vostès– resulta que ara que he après a dir ‘pinícula’ resulta que es diu ‘flim’).

Serà així perquè deixarem de buscar en una pantalla, perquè les pantalles començaran a desaparèixer (és antic treballar amb una pantalla, aviat serà 'vintage' en una part de les tasques que desenvolupem). Parlarem i com que la internet serà ubiqua (el futur d’internet és desaparèixer –tal com l’entenem ara– perquè serà a tot arreu), un assistent virtual atendrà les nostres peticions, amb un especial interès en aquelles que són de perfil comercial (la compra de productes i serveis). En l’actualitat totes les grans tecnològiques busquen crear el seu propi assistent virtual (Apple amb Siri, Google amb Google Assistant, Amazon amb Echo i el seu Alexa, Facebook amb Facebook M, barreja d’antropòlegs i algoritmes o Microsoft amb Cortana).

¿Què passarà amb les marques? Que ho tindran una mica més difícil (tret que les demanem de manera expressa) perquè si li diem a un d’aquests 'softwares' "afegir a la llista de la compra oli d’oliva", l’estri decidirà per nosaltres. ¿I quin creieu que afegirà Alexa? ¿Oli d’oliva 0,4 Carbonell o l’“oli-marca-blanca-Bezos-de-torn”? Endevinin-ho.

Notícies relacionades

Per sobreviure, les empreses podran fer dues coses: hauran de provar d’entendre aquests nous algoritmes sempre canviants (¿això no s’acaba mai o potser això no ha fet més que començar?). Dit amb altres paraules, una part del seu màrqueting estarà orientat a aquestes plataformes i no al consumidor. I també hauran d’avaluar si volen crear vincles directes amb els clients (més forts que els d’ara). En els dos casos, inversió, inversió i inversió.

Qui ens havia de dir que en ple segle XXI el que ens canviaria seria la veu.