QUÈ PODEU FER AVUI A BARCELONA

Choreoscope: l’idil·li entre el cine i la dansa

El Festival se celebra aquest any presencialment i ‘online’

Choreoscope: l’idil·li entre el cine i la dansa

CHOREOSCOPE

Un dels festivals més en alça a la nostra ciutat és el Choreoscope, que combina dues arts tan complementàries com el cine i la dansa. Després de l’última edició, que es va celebrar gairebé exclusivament online, aquest any tornen a apostar per les sessions presencials a la Filmoteca de Catalunya (des d’avui i fins divendres) i el Maldà (dissabte i diumenge), però deixant també un espai perquè es puguin veure a casa per mitjà de la plataforma Filmin (del 20 de setembre al 10 d’octubre). Presenten vuit llargmetratges, més de 50 de curts i una retrospectiva dedicada al ballarí i coreògraf belga Wim Vandekeybus. Preparem-nos per moure’ns al ritme que ens marquen, que això està a punt de començar.

La inauguració tindrà lloc aquesta tarda amb la hispanoitaliana Malditos (20 h), en la qual un grup d’actors i actrius posa en marxa un espectacle de teatre concebut com una marató de ball inspirat en la pel·lícula de Danzad, danzad, malditos. Una experiència amb aires de reality show barrejant ficció i realitat en la qual, durant tres anys, el grup es grava en la seva vida quotidiana mentre s’enfronta a l’esgotament físic i psicològic, que dona lloc a fortes tensions. L’altre llarg que es podrà veure a la Filmo és el nord-americà Moving stories (demà, 17 h), amb la Battery Dance Company. Aquest documental se centra en el viatge de sis ballarins d’aquesta companyia per l’Índia, Romania, Corea del Sud i l’Iraq, treballant amb joves que han experimentat guerra, pobresa, prejudicis, explotació sexual i el dur trauma com a refugiats.

A la seu del Maldà

El Maldà ofereix dissabte dues pel·lícules més. La francesa Une joie secrète, secret joy (16 h) s’ocupa de la coreògrafa Nadia Vadori-Gauthier que, impactada després de l’atemptat contra la revista satírica Charlie Hebdo el 2015, va decidir ballar tots els dies durant un minut, filmar-se i compartir els seus vídeos a les xarxes socials abordant temes d’actualitat. Tot un gest de resistència poètica en aquests temps tan incerts. I a la tarda (18 h), el clàssic Romeu i Julieta amb coreografia de Kenneth MacMillan. La història clàssica explicada en un llenguatge diferent i mostrada d’una manera mai vista abans. Un llargmetratge narratiu protagonitzat per William Bracewell i Francesca Hayward juntament amb altres artistes del Royal Ballet britànic.

Diumenge presenten en aquesta mateixa sala Dancing with birds (16 h), un documental narrat per l’actor britànic Stephen Fry (Els amics d’en Peter, Wilde). Il·lustra sobre les sorprenents coreografies que porten a terme les aus del paradís desplegant el seu majestuós plomatge o les seves impressionants rutines de festeig, per intentar aconseguir parella. L’altre títol és Queen & Béjart: Ballet for life, una insòlita col·laboració entre el modista Gianni Versace i el coreògraf Maurice Béjart. Els dos artistes pretenien retre homenatge al llegendari cantant Freddie Mercury i al ballarí Jorge Donn, els dos morts víctimes de la SIDA a principis dels anys 90, utilitzant tant temes de Queen com de Mozart.

Estrenes a Filmin i la retrospectiva

Filmin estrenarà en exclusiva els dos últims llargmetratges. La noruega Disco segueix els passos d’una jove, campiona mundial de ball disco en estil lliure que combina aquesta especialitat amb el seu orgull de pertànyer a l’església evangèlica de la qual el seu pare és pastor. Quan les forces li comencen a fallar, la seva família recorrerà a una església més estricta i conservadora. I per acabar Los cuentos de Beatrix Potter, mundialment famosos, però en versió ballet amb coreografies de Frederick Ashton. Comença amb un vals a càrrec d’un ratolí, inclou set relats i acaba amb un final apoteòsic. Una pel·lícula encantadora que poden disfrutar tant els adults com els nens.

La retrospectiva dedicada a Vandekeybus estarà composta per una desena de títols entre curts, llargs i migmetratges. Entre aquests destaquen tres projeccions a la Filmoteca. La primera sessió serà dijous a les 20 hores i s’obre amb Here after, la història d’una comunitat aïllada en la qual un governant boig pel poder ordena un infanticidi. El ball serveix per expressar com els personatges reviuen els seus records; com si les seves emocions i traumes estiguessin capturats en la memòria dels seus cossos. El seguirà The last words, inspirat en dues històries de Julio Cortázar sobre un comerciant de crits que ven a un tirà les seves últimes paraules.

Divendres, a la mateixa hora, serà el torn de Galloping mind, llargmetratge sobre uns bessons que són separats al néixer. Ella creix en un ambient de classe mitjana, mentre que el seu germà freqüenta una banda de carrer. El seu retrobament provocarà que intentin trobar les seves arrels, però no es podran escapar del seu passat. Per la seva part, Filmin ofereix set dels seus treballs entre els quals destaca el reportatge Wim: el documental, firmat per la seva germana Lut, que suposa un viatge pel seu enèrgic, poètic i complex univers a través d’un repàs per la seva impressionant carrera.

Els millors curtmetratges

Els curtmetratges es divideixen en cinc seccions. En la primera, Y sin embargo se mueve, (Filmoteca, dimecres, 19 h) es troben l’egípcia Bella, sobre uns joves que van a un taller mecànic per aprendre l’ofici; Before the collide, que captura la nostra percepció del temps fragmentada durant la pandèmia mentre explora dinàmiques de recolzament mutu i Second seed, que inclou terror i balla per qüestionar el clàssic mut El naixement d’una nació, que retia culte al Ku Klux Klan, i denunciar-ne el racisme. L’apartat Y aquellos que fueron vistos bailando, fueron considerados locos por quienes no podían escuchar la música (no se’ls ha ocorregut un títol més curt) inclou Nhoa, sobre una jove que es manté a casa cuidant la seva mare però somia ser ballarina; Toke és una inspiradora història sobre el triomf a partir d’una coreografia del danès Toke Broni Strandby, mentre que Main Ballet Tank és una imaginativa fantasia en la qual un grup de tancs són modificats per ballar cancan i fer twerking. Dijous, a la Filmoteca, a les 17 hores.

Notícies relacionades

El tercer bloc està dedicat al cine asiàtic (Filmoteca, divendres, 17 h i Filmin) amb títols com The kingdom of men, de Hong Kong, en el qual un individu somia ser un almirall eunuc i regnar sobre els homes, o la sud-coreana God’s daughter dances, sobre una ballarina transgènere que és reclutada per sotmetre’s a un examen físic per fer el servei militar. Els amants de les rareses tenen Bizarro (Maldà, dissabte 21 h), en el qual trobaran films curiosos com el canadenc They dance with their heads, que arrenca amb el cap tallat d’un coreògraf que es troba captiu per una àguila a una illa deserta i Out of body, sobre un noi submergit en una experiència extracorpòria que li fa perdre la percepció de qui és i del que l’envolta. Finalment, a Xerinola (Maldà, diumenge, 18 h i Filmin) es reuneixen treballs locals que parlen de la bogeria de ballar i els seus efectes beneficiosos. Bons exemples són Stock, un experiment visual que parla del confinament i la relació amb cossos de capacitats diverses, i Imaginàvem un jardí, sobre una planta que va néixer en una aigüera d’una cuina i va voler continuar vivint. Històries originals, sorprenents que ens faran tenir encara més ganes de continuar ballant malgrat les restriccions.

Choreoscope

¿On?  Filmoteca (plaça Salvador Seguí, 1-9), Maldà (Pi, 5) i Filmin.

¿Quan?  des d’avui i fins al 10 d’octubre.

Preu:  segons la sessió i el local o plataforma.

Més informació:  Choreoscope.