SOC A BERLÍN

Penis, creus i l'art de l'absurd

L'artista barceloní RallitoX trenca esquemes socials amb projectes artístics marcats per un dadaíisme gamberro

Carles Planas Bou

¿Què faries si et llevessis i al sortir al carrer hi hagués éssers humans atrapats en teranyines de cinta adhesiva, penjant de parets i adornats amb penis de plàstic? Torna a llegir la pregunta. Això mateix els va passar pel cap als ­veïns de Berlín quan la primavera passada es van quedar bocabadats a l’observar que aquests éssers indesxifrables s’havien instal·lat en diferents racons de la ciutat. Darrere d’aquesta inquietant idea hi ha RallitoX, artista barceloní que, instal·lat a la capital alemanya, s’ha fet un espai en el món de l’art absurd més gamberro, i trenca motllos.

Preocupat des que era un nen pel control que la societat de consum exerceix sobre les persones, RallitoX va decidir no seguir el camí tradicional i va explorar el seu costat artístic. «M’agradaria canviar el món amb un gran moviment social basat en l’absurd. ¿Què passaria si tots comencéssim a fer coses sense sentit, a ballar pels carrers, a portar pollastres lligats al cap?», es pregunta. Una interrogació constant que lliga el seu art amb el surrealisme, amb tot allò que fuig de la racionalitat i que no té cap sentit lògic. El que ell ha anomenat el Moviment Confús.

A mig camí entre la descaradura i la provocació, l’obra de RallitoX s’ha fet controvertidament famosa en el món de l’art pel seu ús de creus cristianes i penis, una iconografia que contraposa per criticar el que l’envolta. «Un simbolitza el sistema i l’altre la hipocresia i el cinisme social d’aquest, que s’escandalitza al veure un membre viril», afirma. El que al principi va ser un gest reivindicatiu per incomodar ara és la revolució fàl·lica, una de les seves senyes d’identitat.
    

CIUTAT LLIURE

Del grafiti urbà a exposar en galeries d’arreu del món com Nova York, Zuric, Berlín, Barcelona i Madrid. De la performance al carrer a l’organització d’un moviment cívic sense aparentment cap ni peus. RallitoX ha pintat murs, ha permès caminar sobre immigrants i ara pretén recollir firmes per demanar un referèndum per convertir part de Mallorca en un territori alemany i convertir la capital en un centre per a artistes.

Tota aquesta evolució ha quedat plasmada als carrers de Berlín, més lliure i oberta a l’art, assegura, que la capital catalana. «Barcelona és un imant cultural però va tallar les ales a l’expressió artística. Aquí es cuida molt més la cultura que enriqueix la ciutat», sospira. Malgrat que alguns l’anomenen el Banksy espanyol, RallitoX es distancia d’aquest mític referent de l’street art més gamberro amb qui comparteix el to irònic però no el seu missatge reivindicatiu. En el seu món, no hi ha res que tingui sentit.

Temes: Estic a