CONCERT

Joan Masdéu es mira al mirall sense judicis ni culpes

El cantant publica el seu tercer disc en solitari, 'Innocents', una reflexió sobre la consciència i el dret a equivocar-se

Núria Martorell

Joan Masdéu interpreta ’Tots els miralls’, del seu nou disc, ’Innocents’. / RICARD FADRIQUE

¿La consciència ens fa lliures? ¿Perdre la innocència és el preu que s’ha de pagar per viure? Aquestes i moltes altres preguntes (del mateix calibre) són l’eix del tercer disc en solitari de Joan Masdéu (extimoner de Whiskyn’s), batejat 'Innocents'. «Així, en plural i sense article perquè no pretén assenyalar a ningú i, a la vegada, fa referència a tothom», subratlla el cantautor (Reus, 1974).

L’existència comporta ensopegar fins i tot amb les ombres que un mateix projecta. La de Joan Masdéu és llarga (fa 1,88), com llarga és la seva trajectòria. Quan era adolescent va començar a fer els seus primers passos artístics. «Era un jove kamikaze -riu- i als 14 anys vaig muntar el meu primer grup a l’institut. Als 18 ja vaig entrar a Whiskyn’s i vaig treure el primer disc». La banda va estar 17 anys en actiu i va oferir uns 700 concerts.

Amb 'Innocents' Masdéu ha retrobat, diu, les motivacions que el van portar a dedicar-se a la música. «El vaig gravar per fases, durant tot un any, i l’he pogut disfrutar molt. M’he adonat que si segueixo en això és pels mateixos motius que quan em vaig posar a cantar tan jove (i que gairebé havia oblidat). He tornat a redescobrir a què aspiro». ¿I a què aspira Joan Masdéu? «A seguir fent cançons amb aquest plaer i amb aquesta necessitat vital».

L’àlbum el va gravar i mesclar a Blind Records, sota la producció de Santos Berrocal i Fluren Ferrer, que no van dubtar a participar-hi també com a músics (el primer, com a percussionista, i el segon, com a teclista). Les presentacions de l’àlbum seran el 16 de febrer a la sala Luz de Gas (dins del festival BarnasantsBarnasants), i el 17, al Teatre Bartrina de Reus.

VIATGE INICIÀTIC 

El músic descriu el treball que agafa el relleu de 'Casa Murada' (2011) i 'Dissabte' (2014) com «un disc d’amor, d’amor a un mateix. Un viatge iniciàtic en què cada una de les vuit cançons representa un estadi del camí cap a la consciència pròpia». «Hem de deixar que la vida passi i el que ens acaba passant no és ni bo ni dolent. Quan arribes a aquest punt, a aquesta conclusió, és quan t’adones que tot està bé», reflexiona. 

'Innocents' convida a «un retorn a l’essència i per a això és necessari –insisteix–  mirar-se al mirall i adonar-se que en el fons tots formem part del mateix. Sentir-ho així ens fa lliures».

Aquesta és la idea central de l’enganxosa 'Tots els miralls'. «Cadascun de nosaltres es pot reconèixer en qualsevol destí, en qualsevol encert i equivocació. Les diferències ens igualen. En aquest espai ampli i pur desapareix la necessitat de jutjar, i la pretensió de ser estrictament innocents resulta inconscient. Aprenem a estimar el que és imperfecte, és a dir, el que és real», assegura.

Notícies relacionades

Per Masdéu, la clau és «no identificar-te amb el que et passa». Transcendir. I superar el perillós ego que acaba generant «dolor i patiment». «Ens hem de donar permís perquè les coses simplement passin, per creure que el que et passa són oportunitats per millorar, per estimar-te i per poder estimar els altres. De fet, si no ho perceps o ho sents així, la vida t’ho tornarà a posar al davant».