MÚSICA

La cronologia de la cancel·lació del concert de Morrissey a València: del soroll a prop del seu hotel a necessitar un any de recuperació

El recital suspès s’afegeix a la llarga llista de concerts cancel·lats per l’artista, que sol suspendre entre un 20% i un 40 per cent de les seves actuacions anuals

La promotora ja ha anunciat que tornarà l’import de les entrades del concert, previst per a la nit d’ahir al Palau de les Arts

La cronologia de la cancel·lació del concert de Morrissey a València: del soroll a prop del seu hotel a necessitar un any de recuperació

EFE/Marcial Guillén

6
Es llegeix en minuts
Voro Contreras

«Això és l’Oest, senyor. Quan la llegenda es converteix en fet, ¡imprimeix la llegenda!». I a això anem: la llegenda del Morrissey cancel·lador de concerts, de l’artista que suspèn entre un 20% de les seves actuacions cada any, es va convertir en fet aquest dijous a València. Tot just unes hores abans del seu esperant recital al Palau de les Arts, amb les seves prop de 1.400 entrades venudes des del mateix dia en què van sortir a la venda, una pàgina web a través de la qual l’exlíder de The Smiths es comunica habitualment amb els seus fans va difondre la notícia de la suspensió.

La cancel·lació es va anunciar poc abans del migdia. El comunicat assegurava que el concert previst per a la nit d’aquest dijous no podia celebrar-se perquè el cantant no havia aconseguit dormir. Segons la seva versió, el soroll nocturn als voltants de l’hotel on s’allotjava al centre històric de la ciutat li havia impedit descansar després de dos dies de viatge per carretera des d’Itàlia. «Aquesta experiència va deixar Morrissey en un estat catatònic», assenyalava el segon dels comunicats. «Necessitaré un any per recuperar-me», citava el tercer.

De Milà a València amb cotxe

La cronologia de l’ocorregut, segons l’entorn de l’artista, comença el 9 de març a Milà, on Morrissey va oferir l’últim concert abans de la seva parada valenciana dins de la gira europea. Des d’allà va emprendre un viatge amb cotxe que es va prolongar durant dues jornades fins a arribar a la capital valenciana.

El cantant britànic va arribar a última hora de dimecres i es va allotjar en un hotel de cinc estrelles situat a la plaça de Manises, en ple centre històric de la ciutat. En els missatges publicats posteriorment pel seu equip, el mateix Morrissey va descriure l’establiment com «un infern indescriptible» i va assegurar que necessitaria «un any per recuperar-se».

Segons el relat difós a la web de l’artista, aquella mateixa nit no va poder dormir a causa del soroll procedent d’un suposat festival pròxim, amb música techno a gran volum i anuncis per megafonia. «Aquesta experiència va deixar Morrissey en un estat catatònic», assenyalava un dels comunicats publicats durant el matí. Un altre missatge insistia en la mateixa idea: «El concert programat per a aquesta nit a València s’ha vist impedit per falta de son. Morrissey va conduir de Milà a València, però no ha pogut descansar allà a causa del soroll. L’espectacle no es cancel·la. Les circumstàncies ho fan impossible».

Morrissey suma València a la seva llista de concerts cancel·lats. /

EFE / Sebastián Silva

Una nit sense música a la plaça

No obstant, la situació descrita pel cantant contrasta amb el que ha passat realment en l’entorn immediat de l’hotel. Aquest diari es va posar en contacte amb l’únic establiment hoteler situat a la plaça de Manises, on no van confirmar si Morrissey estava allotjat allà, però sí que van descartar que hi hagués alguna revetlla o festival musical a la zona durant la nit de dimecres. De fet, a la plaça no estava programat cap acte musical. L’activitat festiva més pròxima es va concentrar a la veïna plaça de la Verge, un dels punts habituals de reunió nocturna durant els dies previs a les Falles, on sí que es va congregar gent jove de festa.

L’escena va canviar radicalment a primera hora del matí. Des de les vuit, davant el mateix hotel i a la seu de la Diputació de València –situada també a la plaça de Manises– va començar a preparar-se l’acte institucional de recepció a les juntes locals falleres.

Més de 3.000 fallers des de primera hora

La convocatòria va reunir més de 3.000 fallers pertanyents a més de 600 comissions de tota la província, molts acompanyats per les seves bandes de música. Al llarg del matí, el so de pasdobles i marxes falleres va començar a omplir la plaça mentre les comissions arribaven per participar en l’acte organitzat per la Diputació. Va ser en aquest context, amb la plaça ja convertida en punt de trobada de centenars de fallers, quan va arribar l’anunci de la suspensió del concert.

El recital estava previst per a les 20.30 hores al Palau de les Arts Reina Sofia i havia generat una enorme expectació. Les entrades, amb preus que rondaven el centenar d’euros a les localitats més econòmiques, es van esgotar en qüestió de minuts quan van sortir a la venda.

Negociacions i devolució d’entrades

Hores després de conèixer-se la cancel·lació, la promotora valenciana del concert va difondre un comunicat en el qual confirmava que la suspensió s’havia produït «a causa de circumstàncies alienes al promotor i fora del seu control».

En nom d’aquesta i a causa de la impossibilitat de quadrar una nova data per al concert a València, Les Arts va indicar ahir a la tarda que «ben aviat» procediran a la devolució –«a través de la mateixa forma de pagament utilitzada per a la compra»– de l’import de les entrades adquirides a través dels canals oficials. La promotora també va remarcar que, de moment, la resta d’actuacions de la gira espanyola continuen en peu. Els concerts previstos a Saragossa el 14 de març i a Sevilla el 16 se celebraran segons el previst.

El missatge en què s’indica el reemborsament de les entrades. /

Levante-EMV

Un historial que alimenta la llegenda

La incertesa que ha envoltat la cancel·lació no ha sorprès del tot els seguidors del cantant. Morrissey arrossega des de fa dècades una reputació d’artista imprevisible, amb un historial de suspensions que ha alimentat gairebé una llegenda paral·lela a la seva pròpia música. De fet, el de València és el sisè concert que Morrissey suspèn des de començament d’any. Això sí, els cinc anteriors van ser durant la seva gira al gener pels Estats Units. Fins ara a la gira europea no n’havia cancel·lat cap.

Notícies relacionades

Des que va iniciar la seva carrera en solitari el 1991, l’exlíder de The Smiths ha cancel·lat, ajornat o interromput centenars de concerts. Una pàgina web creada per fans dedicada a registrar aquests episodis comptabilitza fins ahir 383 actuacions suspeses o modificades. Ara ja en són 384. Segons aquest mateix registre, mentre artistes de gran format com Bruce Springsteen o Madonna cancel·len menys del 5% de les dates, Morrissey sol moure’s entre el 25% i el 40% anual. El 2025, per exemple, va anul·lar el 29% dels seus concerts, i el 2024 el percentatge va arribar al 39%.

A la Comunitat Valenciana hi ha a més un precedent que molts aficionats recorden bé. El 2004 va cancel·lar la seva actuació al Festival Internacional de Benicàssim (FIB) tot just uns minuts abans de pujar a l’escenari al·legant problemes amb el seu vol. Dos anys després va tornar al festival i va oferir un dels concerts més celebrats d’aquella edició. Aquest historial explica per què, cada vegada que anuncia una nova gira, els seus seguidors combinen entusiasme i prudència. A València, aquesta barreja d’il·lusió i cautela va durar fins aquest dijous al migdia. Va ser llavors quan, una vegada més, la llegenda es va convertir en notícia.

Temes:

Concerts