Arquitectura
Una exposició immersiva permetrà ‘habitar’ obres inèdites de Gaudí
El programa oficial de la commemoració del centenari de la mort de l’arquitecte es proposa abordar el seu enorme llegat amb una mirada "científica i transversal" i inclourà visites guiades a alguns dels seus edificis menys coneguts.
El Museu de la Música acollirà una mostra sobre els sons a l’obra de Gaudí
El 1877, l’estudiant de l’Escola Superior d’Arquitectura de Barcelona Antoni Gaudí i Cornet va presentar en l’examen final de l’assignatura de Projectes el disseny d’una font monumental per a la plaça de Catalunya. No era una font qualsevol. Amb 66,66 metres de diàmetre i 47 d’alçada, la construcció planejada pel jove Gaudí era una veritable catedral d’aigua, "una obra extraordinària que ja diu molt sobre el que serà la seva arquitectura", segons apunta Galdric Santana, director de la Càtedra Gaudí de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i comissari de l’Any Gaudí 2026, que commemora el centenari de la mort de l’arquitecte de Reus (o de Riudoms, que això del lloc de naixement continua sent font d’una controvèrsia en la qual convé no prendre partit). Precisament, en el marc dels actes programats per a l’Any Gaudí serà ara possible no sols veure sinó també entrar dins d’aquesta font una mica intimidadora concebuda fa un segle i mig i que mai es va arribar a construir.
El disseny de la font monumental de la plaça de Catalunya li va valer a Gaudí un notable; no va arribar a l’excel·lent perquè el va penalitzar l’haver-se emportat el treball a casa per acabar-lo a la nit anterior, tot i que el jurat li va dedicar grans elogis. El 1878, després d’obtenir el títol d’arquitecte, Gaudí es va proposar presentar el projecte a l’Ajuntament de Barcelona perquè es fes realitat, però la idea no va prosperar. "Jo avui seria partidari de fer-lo –comenta Galdric Santana–. Crec que ens arreglaria la plaça de Catalunya".
El Col·legi de les Teresianes, a Barcelona. /
Últimes tecnologies
La font imaginada formarà part de Codi Gaudí, l’experiència inèdita, una exposició immersiva produïda per Mediapro Xperiences que mitjançant l’ús de tecnologies d’última generació permetrà al públic habitar alguns projectes no realitzats o desapareguts de l’arquitecte i descobrir les facetes més desconegudes de la seva visionària obra. La mostra obrirà les portes a Barcelona en l’últim trimestre de l’any (previsiblement a l’octubre) en un espai de més de 1.000 metres quadrats que els responsables prefereixen no revelar encara.
Codi Gaudí, l’experiència inèdita és una de les desenes d’activitats que, sota el lema L’ordre invisible, es portaran a terme en els pròxims mesos en ocasió de l’Any Gaudí, una celebració que es va posar en marxa el 8 de novembre passat amb un acte institucional a Reus i Riudoms i a la qual el Departament de Cultura de la Generalitat dedicarà 6,5 milions d’euros (molt més del que se acostuma a dedicar a aquest tipus d’efemèrides, remarca Francesc Vilaró, cap del Gabinet Tècnic de la conselleria).
En el programa oficial de la commemoració participen nombroses administracions, entitats culturals, col·legis professionals, experts i els gestors dels edificis de Gaudí, tant de titularitat pública com privada, reunits en el Consell Antoni Gaudí, encara que el lideratge tècnic queda reservat a la Universitat Politècnica de Catalunya per tal de dotar la celebració d’"un context científic i acadèmic", tal com va destacar Galdric Santana en una trobada informativa que ahir va tenir lloc a l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona.
Notícies relacionadesTal com ja s’havia anunciat, els dos actes centrals de l’Any Gaudí seran la celebració d’un congrés acadèmic internacional a la Pedrera (del 22 al 25 d’octubre) i una gran exposició al Museu d’Història de Catalunya, de "concepció clàssica" però que estarà centrada en la dimensió científica de l’obra de l’arquitecte i en aportacions inèdites. A aquesta mostra se n’hi afegirà una altra al Museu de la Música que abordarà la relació de Gaudí amb el so i la música, la ja esmentada exposició immersiva produïda per Mediapro i una quarta que s’inaugurarà a Corea del Sud i que es presentarà posteriorment al Japó.
A més de les activitats que s’organitzaran en cada una de les obres de Gaudí (n’hi ha catorze a Catalunya, dues a Castella i Lleó, una a Cantàbria i una altra a les Balears), el programa de l’Any Gaudí brindarà a partir de la primavera que ve la possibilitat de participar en unes rutes guiades que connectaran algunes de les construccions menys visitades de l’arquitecte (com ara els Pavellons Güell, el Col·legi de les Teresianes o la Torre Bellesguard), algunes de les quals s’obriran al públic de manera especial. L’objectiu és no només donar a conèixer l’obra més desconeguda de Gaudí, sinó també explicar-ne el llegat d’una manera transversal. "No hi ha obres majors i obres menors de Gaudí –explica Santana–, totes tenen un valor universal".
- Desatenció sanitària i social La denúncia d'una farmacèutica després de la mort d'una jove per suïcidi es fa viral
- Crisi ferroviària Renfe i Adif, germans mal avinguts
- Crisi ferroviària El bloqueig de les mercaderies al port obliga a reparar el túnel de Rubí
- Iryo no compensarà si les limitacions de velocitat causen retards
- ERC i els Comuns reclamen que l’Estat assumeixi «tots els costos»
