"Crumb és un exhibicionista"
La minuciosa biografia ‘Crumb. Vida de historietista’ posa més l’accent en l’obra de l’artista, que va revolucionar el còmic, que en el personatge de patriarca friqui del còmic ‘underground’.
Robert Crumb muestra el número 2 de Zap Comix, en 1968 /
Art Spiegelman, futur autor de Maus obra mereixedora del primer Premi Pulitzer atorgat a una historieta, el 1992, va abandonar el còmic quan va veure a casa de Robert Crumb, a San Francisco el 1967, els treballs que reuniria l’imminent número u de Zap Comix, còmic autoeditat per Crumb. "Vaig decidir que em faria budista, perquè els còmics se les apanyaven perfectament sense mi", va dir Spiegelman. Per sort, va tornar als còmics després de digerir el calbot al seu ego artístic. "Tot historietista ha de passar per Crumb –va afegir–. El que passa quan trobes la seva obra és com l’escena de l’evolució accelerada de 2001. L’has de travessar per esbrinar quina podria ser la teva veu. El de Crumb era un art radical: va encarnar la idea que els còmics serien una manera d’expressió personal en lloc d’un treball en què, potser, podies colar algun detall personal".
Resulta impossible exagerar l’impacte de Crumb (Filadèlfia, 1943) en el còmic en general i el còmic underground en particular. Però està més estudiat el seu perfil de personatge, per no dir friqui, cultivat a través de la seva extensa obra autobiogràfica i del documental de Terry Zwigoff Crumb (1994), que el seu treball des d’un punt de vista artístic. La biografia Crumb. Vida de historietista (Es Pop Ediciones), de Dan Nadel, remeia aquest desequilibri. "Per a mi era important centrar-me en el context històric de l’art de Robert, explicar on s’assenta en relació amb la història de l’art gràfic, i ancorar la seva obra a la seva vida –explica Nadel–. Hi havia molt sobre la seva relació amb la història del comic book i sobre la manera en què la seva obra va ser publicada i distribuïda que no havia sigut explorada. A més, sentia que era important retratar bé persones del seu entorn".
El marginat i el sàtir
Crumb. Vida de historietista compleix amb escreix l’ambició de situar l’artista en un llinatge, fins a gairebé ser una història del còmic. Crumb beu des d’il·lustradors del segle XIX com Thomas Nast fins a la revista prefiguradora de la contestació dels anys 60 Mad, passant pels dibuixants anònims Carl Barks, Walt Kelly o John Stanley. Sense oblidar les publicacions de l’editorial EC amb què es va acarnissar la febre anticòmics dels 50. De tot això es va nodrir Crumb. Primer, per reflectir el costat fumut de la societat nord-americana; després, per burlar-se de la contracultura que el va consagrar; més endavant, per exposar sense condicions els seus múltiples i contradictoris jos: el pusil·lànime i el vanitós, el marginat i el sàtir desencadenat per la fama, l’homenet trèmul i l’energumen.
Si ara es publiquessin les seves fantasies sexuals originarien segurament una campanya de cancel·lació per sexistes i racistes. "És un exhibicionista, de ben segur –indica Nadel-. Però qualsevol autobiografia o projecte artístic és exhibicionista. Crumb és, simplement, més directe". No fa presoners, i menys si el subjecte és ell.
Sense estudis artístics. Membre d’una família en què niava la malaltia mental. Va tenir no obstant un tutor exigent: el seu germà gran, Charles, i sota la seva disciplina va començar a dibuixar còmics de nen, molt seriosament. El dislèxic, miop i depressiu Robert es va obrir camí contra tot pronòstic gràcies al seu talent com a dibuixant i historietista (no és el mateix); Charles mai va deixar l’endimoniada llar familiar i es va suïcidar el 1992. Crumb porta el seu fantasma a sobre, que el fa sentir el designat per error. "Charles va ser el primer lector de Robert, i el seu primer col·laborador –indica Nadel–. Va modelar la seva aproximació crítica al còmic, permetent-li alhora la seva pròpia interpretació del medi". Lers seves passejades de pàries socials i l’impuls de Charles per fer còmics casolans són en la base de tot.
La infuencia de l’LSD
Va arribar la contracultura hippy i Crumb es va convertir en el més improbable dels seus capitostos. L’LSD, que no en va consumir ni una, ni dos, ni tres vegades, va canviar literalment la seva obra. "El va obrir a narratives no lineals i a una manera més aspra de dibuixar –observa Nadel–. L’LSD el va conduir a una visió grotesca dels Estats Units que abans era absent del seu treball. Va ser la clau que li va permetre accedir a un inconscient col·lectiu més gran i més salvatge".
Fins i tot per als estàndards de l’era de l’amor lliure, Crumb tenia una vida promíscua i poc dedicada a la seva dona i al seu fill. De la llar familiar de Potter Valley (Califòrnia) podria haver sortit Daniel Clowes, la novel·la gràfica de què Monica és al cap i a la fi la memòria d’una criatura d’aquella època. "Ser un nen atrapat en la contracultura dels 60 era terrorífic", va dir Clowes a aquest diari. "Monica és per a mi un dels millors llibres mai fets –indica Nadel–. És molt profund el mal causat que expressa a través d’un llenguatge comú amb Crumb, el dels còmics". El mateix llinatge artístic, diferents punts de vista generacionals.
Discos de 78 RPM
Notícies relacionadesDesprés de tenir problemes amb la censura i amb el fisc, i fastiguejats del neoliberalisme cristià del president George H. W. Bush, Crumb i la seva segona dona, Aline Kominsky-Crumb, també historietista i amb qui mantindria una relació oberta fins que ella va morir el 2022, es van mudar a Sauve, al sud de França. Des d’allà, en bona mesura gràcies a Aline, Crumb va arribar a un respecte i un caixet artístics inèdits per a un historietista. En la gènesi de Génesis, translació del llibre sagrat a il·lustracions amb text i algun globus més que a la historieta, amb un treball obsessiu fins que digui prou, veiem Aline llogant cabanes aïllades perquè Crumb completi la seva èpica tasca. "No el veig com un fanàtic –desmitifica Nadel–. És un artista molt dedicat al seu treball, i els artistes fan el que necessiten fer. La seva necessitat d’aïllament per completar Génesis era deguda només que requeria llocs on concentrar-se". Fins a extrems insòlits va arribar la seva concentració, com posar cara a 58 dels "fills d’Israel que van arribar a Egipte". La seva representació de la profecia de les vaques grasses i vaques magres és inesborrable un cop vista.
A Sauve, als 83 anys, Crumb "dibuixa, escolta discos i forma part d’una comunitat amb forts vincles", assenyala Nadel. No escolta qualsevol disc. La col·lecció que posseeix de discos de 78 RPM de blues i country primitius, molts d’aconseguits a canvi de dibuixos seus, és llegendària .
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Anàlisi L’advocat Martín-Duarte
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
