Serrat i Espert rebran la Medalla d’Or de la Generalitat
El Govern destaca el "profund compromís cívic i humanista" del cantautor i la trajectòria de la intèrpret, amb produccions que van marcar "un abans i un després" al teatre català i espanyol.
El cantautor Joan Manuel Serrat (Barcelona, 1943) i l’actriu i directora de teatre Núria Espert (l’Hospitalet, 1935) seran condecorats amb la Medalla d’Or de la Generalitat, la màxima distinció honorífica que atorga el Govern per reconèixer les "trajectòries humanes i artístiques excepcionals" de dos catalans reconeguts dins i fora de Catalunya. El reconeixement el rebran dilluns vinent en un acte institucional de mans del president Salvador Illa al Palau de la Generalitat.
De Serrat, el Govern destaca, a més de la seva trajectòria artística, el seu "profund compromís cívic i humanista". Recorda que va ser un dels promotors de la Nova Cançó durant el franquisme, que la seva obra ha aconseguit unir música, poesia i valors i que al llarg de la seva carrera ha musicat poetes universals com Antonio Machado, Miguel Hernández o Rafael Alberti, així com autors catalans com Joan Salvat-Papasseit. Remarca també com es va enfrontar a la censura de la dictadura fins al punt de renunciar a participar a Eurovisió el 1968.
Quant a la trajectòria d’Espert, de més de set dècades, el Govern destaca que s’ha convertit en una de les grans figures de les arts escèniques contemporànies. A més de començar molt jove la seva carrera, va fundar la seva pròpia companyia teatral i va interpretar "amb mestria tant el repertori clàssic" com els autors contemporanis. Produccions com Las Criadas o Yerma, destaca el Govern, van marcar "un abans i un després" en la seva trajectòria i en la projecció del teatre català i espanyol. Es reconeix també la censura soferta durant el franquisme i el seu compromís amb la llibertat, fins al punt de convertir el teatre en un "espai de resistència cultural".
"Alegria i satisfacció"
Serrat va reaccionar a la notícia durant la presentació davant els mitjans del disc Jofre Bardagí interpreta Serrat i es va mostrar "molt agraït" per la distinció: "És un reconeixement absolutament inesperat que rebré amb tota l’alegria i satisfacció", va comentar. "Penso que m’he fet ja molt gran, perquè perquè et donin aquests premis has de ser-ho", va afegir fent broma.
Del seu repertori, el Govern destaca cançons "emblemàtiques" com Mediterráneo, Ara que tinc vint anys o Cançó de matinada, que s’han convertit en "referents generacionals", així com el seu compromís amb la llengua catalana.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Una ‘Marató’ d’emocions
- El Govern anuncia un abonament de transport únic per 60 euros al mes
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
