De Santiago Auserón a Rosalía

El Taller de Músics ha deixat empremta en una àmplia constel·lació d’artistes que van experimentar els seus mètodes pedagògics en el seu camí per créixer i desenvolupar els seus propis llenguatges musicals. Passem revista a deu talents de l’escena que l’escola sorgida al Raval fa 45 anys va ajudar a fer brillar.

De Santiago Auserón a Rosalía
6
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

Dels nombrosos alumnes que han passat pel Taller de Músics en els seus 45 anys d’història en destaquem 10 que han sobresortit pel seu talent i llenguatge propi.

ROSALIA.

Rosalía Vila Tobella va arribar al Taller a 16 anys i s’hi va quedar durant sis cursos, primer al Raval i després a Can Fabra, estudiant piano, llenguatge musical, cant flamenc, cant jazz, tècnica vocal i guitarra. La recorden com una alumna inquieta, que preguntava constantment als seus mestres i que es va adaptar molt bé al model educatiu flexible, propens a la convivència de diversos gèneres musicals i a la creació de grups amb què els alumnes s’enfrontaven al públic. Entre els professors va tenir Jaume Gispert, Errol Woiski, Diana Palau, Xevi García i Chiqui de la Línea, que ja anys anteriors va advertir el seu àngel: «Ella modula d’una manera que, de tant recordar els antics, la seva expressió és d’ara», va descriure amb referència al seu cant flamenc. «Rosalía farà parlar molt».

SANTIAGO AUSERÓN.

El que va ser líder de Radio Futura va venir al Taller atret per les experiències comentades per Javier Colina i Guillermo McGill, músics vinculats al seu projecte com Juan Perro. Va ser a finals dels 90 i ell es va convertir en «alumne itinerant», sense arribar a graduar-se, per treure profit dels ensenyaments de Jordi Bonell, que el va ajudar a millorar la tècnica com a guitarrista. Van ser vuit sessions que li van canviar la vida, assegura, i que van deixar profunda empremta en l’àlbum Cantares de vela (2002). Més tard va prendre lliçons de preparació vocal i va emprendre projectes amb la big band del Taller, l’Original Jazz Orchestra. Molts dels músics de les seves bandes han sortit de l’escola, com ara Joan Vinyals, David Pastor, Gabriel Amargant, Isaac Coll i Vicenç Solsona.

SALVADOR SOBRAL.

El Taller va ser el lloc on el cantant portuguès va trobar la veu com a artista, segons ha declarat, i hi va tenir un paper clau Odette Tellería, la cantant cubana, assentada a Catalunya, integrant del grup Gema 4. Sobral va estudiar harmonia, cant, llenguatge musical, piano, arranjaments i improvisació, i en aquestes aules va conèixer el veneçolà Leo Aldrey, amb qui va crear el grup Noko Woi, que va actuar al Sónar el 2014. Tres anys després, va guanyar Eurovisió. Ha col·laborat en projectes de l’escola com la composició Oli i aigua (2022), composta i gravada amb el jove Taller de Músics Ensemble.

JUDIT NEDDERMANN.

Va ser la seva mare, que havia sigut alumna del Taller, que li va proposar acudir al centre del Raval després de passar pel Conservatori Municipal de Barcelona. Dels 15 fins als 22 anys va ampliar horitzons i va sortir amb el grau superior de cant, jazz i música moderna. Recorda que, venint de l’entorn clàssic, el món del Taller li va semblar més flexible i li va permetre endinsar-se en músiques com la brasilera, després molt present en la seva obra. Entre els professors hi va haver Vicenç Solsona, Joan Vinyals, Joan Monné i, durant un any, Sílvia Pérez Cruz, en la seva breu experiència com a mestra al Taller. Un dels companys d’aula de la seva mare, Isaac Coll, és el baixista del seu grup des de fa 12 anys.

MIQUEL ABRAS.

Els 90, abans de la creació del grau superior, el Taller va acollir aquest cantant i guitarrista de la Bisbal, que es va traslladar a Barcelona als 18 anys per estudiar a l’escola. Van ser tres anys en què va tenir mestres com Gustavo Rocha (guitarra elèctrica) i Rosa Robles (cant). Va estar amb ell Jaume Pla, bisbalenc com ell, abans d’establir la seva marca Mazoni. Tots dos van formar un grup, Red Orange, que va presentar les seves cançons al JazzSí Club, del Taller. Abras destaca el contacte directe amb la música moderna que li va aportar l’escola i les classes en què va estudiar els solos de guitarra d’artistes del rock com Joe Satriani, Gary Moore i els Eagles.

JÚLIA COLOM.

La cantant i compositora mallorquina va estudiar cant en l’especialitat de jazz, i aquest gènere va orientar els seus primers passos damunt els escenaris, presentada pel Taller, amb el quartet completat per Jordi Gaspar, Joan Arto i Geroni Sureda. Destaca la tasca de dos mestres, Clara Luna i Rubén Fernández, en què es fonia «la part pedagògica i la part humana». Ella ha emprès després altres camins, en la música d’arrel a frec amb l’electrònica, però els ensenyaments de jazz la van ajudar a interioritzar la improvisació i el ritme, i a entendre la música d’una manera transversal, més enllà dels gèneres.

PERE MARTÍNEZ.

El cantaor de Sant Cugat del Vallès va créixer en una família en què no se sentia flamenc, però es va sentir atret per aquest art i al Taller va aprendre a interpretar els palos, a dominar el compàs i el melisma i a desenvolupar la seva tècnica. Va coincidir amb Rosalía i va tenir, com ella, Chiqui de la Línea com a mestre, així com Chicuelo i Alba Guerrero. Es va graduar en cant vocal el 2018. Del Taller en destaca l’enfocament de donar sortida als artistes projectant-los al públic amb la borsa de feina i els seus projectes escènics. Amb diversos companys de l’escola va donar lloc a Los Aurora.

ALFRED GARCÍA.

Abans de passar per OT (i per Eurovisió a duo amb Amaia), Alfred va dedicar quatre anys a estudiar el nivell superior de jazz i música moderna al Taller. El seu vincle amb l’escola va començar abans, quan, només amb 17 anys, va assistir a un curs d’estiu sobre lletristes en la música popular que impartien el seu oncle, el poeta i periodista David Castillo, i el cantautor Enric Hernàez. Allà va estudiar a fons les cançons d’autors com Bob Dylan, Leonard Cohen i Silvio Rodríguez, i les adaptacions poètiques de Serrat (Salvat-Papasseit) i Raimon (Ausiàs March).

MARIA HEIM.

Va cursar un any d’estudis al Taller, després de passar per L’Aula del Liceu, com a preparació per al grau superior. Quan hi havia d’accedir, no es va presentar a les proves: acabava de gravar el seu segon àlbum (Tot allò que no sap ningú, 2023) i no podia compaginar l’estudi i la professió. Una cosa semblant al que va passar a Mushka, amb qui va coincidir a les aules. Va tenir com a mestres Pau Solsona i Edu Pons, i destaca del Taller l’ambient familiar i l’aposta per projectes que arriben al públic. Anhela poder reprendre algun dia els estudis al mateix Taller.

Notícies relacionades

CLARA PEYA.

Ella venia d’estudiar piano clàssic a l’Esmuc, i va acudir al Taller per introduir-se en la improvisació i els llenguatges moderns. Distant tant de l’academicisme clàssic (en què es veia abocada a «copiar» les veus artístiques d’altres temps) com del jazz (en què també advertia una rigidesa d’esquemes, a més d’un entorn amb molt poca presència de dones), Peya va passar tres anys i mig a l’escola, experiència que la va conduir a desenvolupar un llenguatge musical propi.