Després d’Oques Grasses, ¿Joan Dausà a l’Estadi Olímpic?
Cultiva la narrativa de l’esdeveniment únic en la presentació d’‘Immortals’, l’any que ve, amb 10 únics concerts, res de ‘contractació oberta’. Si hi ha un artista que és capaç d’omplir l’Estadi és ell.
Fa un temps que observem com moltes grans figures internacionals tendeixen a fer menys concerts i concentrar-los en poques ciutats, i la tendència es comença a entreveure en una escena més petita com és la de la música en català. Bé, més petita, però, quan se li toca la tecla oportuna, es posa formidable: aquests quatre estadis d’Oques Grasses. Aquí estem, quan Joan Dausà anuncia àlbum per al 2026 i una gira circumscrita a només 10 actuacions, en festivals i places mitjanes com el Poble Espanyol.
Reduir l’oferta quan parlem d’un producte d’alta demanda forma part dels ensenyaments bàsics del lliure mercat. Els preus tendeixen llavors a pujar (tot i que Dausà els ha deixat en la franja dels 40-65 euros) i, tractant-se de música, generen la sensació d’esdeveniment singular, amb tot el que això comporta: urgència, mobilització, nervis per aconseguir les entrades. L’abecé del mecanisme, industrial i psicològic, de la música en viu en l’actualitat.
Dausà no pot jugar la carta del comiat, que tan bé els ha anat a Oques Grasses, però maneja una oferta tancada, "10 únics concerts", i es deslliga del règim ordinari de la contractació oberta, el més habitual en els artistes catalans, on el territori lingüístic és limitat i no queda més remei que trinxar-lo amorosament en cada gira, any rere any. Aquí, el públic sap que si es perd el concert no és necessari que es faci l’harakiri, perquè ja tindrà ocasió d’agafar l’artista més endavant, si no al seu poble, potser al del costat. Per descomptat, l’escassetat de bolos va associada a un espectacle més cuidat i amb més producció.
Notícies relacionadesVist el d’Oques, si hi ha un altre artista en català que pot afrontar l’Estadi en un futur pròxim és Joan Dausà, com el seu mànager, Xavi Pascual, arriba a verbalitzar al final del documental La gran bogeria. Hem comprovat el seu poder de persuasió, el seu gust per les gestes i la solidesa del vincle amb els seus motivadíssims seguidors, que ja van omplir el Palau Sant Jordi i el van acompanyar, 11.000, a ocupar el palau de Vistalegre, a Madrid.
Ell sí que cultiva l’èpica: el nou disc es titula Immortals i en el vídeo de presentació de la gira, en què apareix ballant en grup segons un ritual maori, adverteix que "quan una tribu s’uneix, és capaç de tot". Un lema que toca la fibra de la catalanitat i del repte col·lectiu. La música segueix sent la música, però avui dia, més que mai, és també moltes altres coses.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- L’economista Xavier Sala i Martín, sobre els salaris baixos a Espanya: “Mentre la productivitat vingui dels immigrants, no pujaran”
- ESPORT | SEGONA VIDA (22) Comaneci: «Vaig treballar tant que vaig poder dir als homes: ‘Ho sento, però soc millor que vosaltres’»
- CAS CERDÁN-ÁBALOS L’UCO destapa la doble vida de l’‘anodí’ Cerdán: 6,7 milions en comissions sota el paraigua del Govern espanyol
- Possible aval europeu a l’amnistia Puigdemont es reforça dins de Junts davant la possible tornada a Catalunya a la primavera
- La Diputació d’Almeria, acorralada després de cinc anys d’investigació
