Rodatge

Ripoll, 2017: mal lloc i mal any per ser Pol Khaled

‘L’escletxa’, dirigida per Àlex Lora, aborda "la identitat, els prejudicis i el pas d’adolescent a adult" amb els atemptats del 17A i el referèndum de l’1-O com a teló de fons.

«El protagonista és català, però per a alguns el color de la seva pell diu que no ho és», diu Lora

Younes Tisghiti, nascut a Vic el 2005 i administrador de finques, debuta com a actor

Ripoll, 2017: mal lloc i mal any per ser Pol Khaled
2
Es llegeix en minuts
Ramón Vendrell
Ramón Vendrell

Periodista

Especialista en pop antic, tebeos, llibres, rareses i joventut

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Amb els atemptats terroristes a Barcelona i a Cambrils el 17 d’agost del 2017 i el referèndum sobre la independència de Catalunya de l’1 d’octubre del mateix any com a teló de fons, Pol Khaled, un adolescent de mare catalana i pare marroquí i absent, busca la seva identitat. Viu a Ripoll, no precisament el millor lloc en aquell moment per la seva situació d’angoixa.

Younes Tisghiti, nascut a Vic fa 20 anys i amb un grau superior en Administració de Finques, interpreta el Pol Khaled a L’escletxa, pel·lícula dirigida per Àlex Lora (autor del llargmetratge de ficció Unicorns i del llargmetratge documental El cuarto reino, però també d’alguns curts premiats) que està en els seus últims dies de rodatge. "Vaig veure un anunci del càsting en un bar i vaig decidir presentar-m’hi", recorda Tisghiti, que no tenia cap mena d’experiència prèvia com a actor. Ens trobem al petit menjador d’un pis de Cornellà de Llobregat que està decorat a l’estil marroquí, on divendres es rodava L’escletxa. L’actor debutant coneix molt bé "petits matisos del dia a dia" del seu personatge.

El color de la pell

"La identitat és el tema principal de la pel·lícula, que també aborda els prejudicis i el pas de teenager a adult", assenyala Lora. "El protagonista és català, però per a algunes persones el color de la seva pell els diu que no és català", afegeix. En efecte, L’escletxa explora l’arc que va de la integració a la inadaptació dels migrants.

Tisghiti era al Marroc el 17A. Lora, que viu a Nova York, estava a Ripoll. Hi havia anat perquè els seus pares coneguessin el seu primer fill, de dos mesos. "Em vaig quedar en xoc. En la tristesa i el dolor, es va posar tots els magribins al mateix sac", manifesta Lora, que té coneguts de l’entorn dels membres de la cèl·lula terrorista de Ripoll.

A la capital del Ripollès governa des de juny del 2023 Sílvia Orriols, presidenta d’Aliança Catalana, partit amb un discurs de rebuig frontal de la immigració. "La ferida no s’ha tancat i Ripoll està molt dividit", assenyala el director. En qualsevol cas, va aconseguir permís per poder rodar a Ripoll.

El títol inicial de la pel·lícula era Entre la pedra i el martell. A Lora li agrada més L’escletxa, que pot referir-se tant a l’esquerda com a la bretxa entre cultures, entre adolescència i adultesa, mare i fill, independentisme i constitucionalisme...

El Marroc no existeix

Anna Alarcón (Desayuna conmigo, Mamífera) estava de vacances al Vietnam el 17A. L’actriu interpreta la mare de Pol Khaled, a qui que cria tota sola a Ripoll des que el nen té vuit anys. "El meu personatge representa la identitat catalana –explica–. Considera que el seu fill és català i l’educa en la cultura catalana. El Marroc no existeix". Però el tret li surt per la culata ja que el Pol Khaled abraça la fe musulmana.

Notícies relacionades

Ha arribat el moment de parlar en la ficció cinematogràfica del 17A. Cronos, dirigida per Fernando González Molina i també en fase de rodatge, es perfila com una reconstrucció de l’operació desplegada per la policia catalana per capturar l’autor de l’atropellament múltiple de la Rambla, cinc dies de tensió màxima no només en els Mossos d’Esquadra, sinó també en els governs autonòmic i central i en els mitjans de comunicació.

Aquest atemptat i el de Cambrils són només "context" en L’escletxa, en paraules de Lora, de manera que es tracten amb "respecte i cura".