Política i moda

Un desconegut a l’alcaldia de NY

Una acurada estratègia estètica ha portat el jove Zohran Mamdani a posar-se al capdavant de la ciutat més gran dels EUA. I ho ha fet sent autènticament ell.

Un desconegut a l’alcaldia de NY
3
Es llegeix en minuts
Patrycia Centeno
Patrycia Centeno

Experta en comunicació no verbal.

ver +

Va començar sent gairebé un desconegut a principis d’any i acaba de fer història al convertir-se en el primer alcalde musulmà de Nova York i el més jove de l’últim segle. ¿I com ho ha aconseguit? En part, el miracle mediàtic i electoral ha sigut possible gràcies a una estratègia estètica cuidada i estudiada que alguns fa mesos que assenyalem com el nou camí de la comunicació política (i corporativa).

Acusat per Donald Trump de "comunista" i "lluir horrible", Zohran Mamdani s’ha ocupat de somriure permanentment (suavitzar el discurs "radical") i portar gairebé sempre el vestit diplomàtic occidental (formalitat). Ni tan sols ha apostat pel blue collar proletari i és fidel a la camisa blanca. Perquè sent jove (34 anys), musulmà, raper i socialista, o equilibres el teu missatge amb cert conservadorisme en la teva imatge o ni ho intentis... No obstant, fins i tot preferint no allunyar-se dels codis indumentaris establerts per l’establishment al qual desitja combatre, les espatlles caigudes de les seves americanes, les mànigues arremangades de les seves camises o les seves sabatilles o botins de cordons li procuren també l’aspecte una mica més relaxat de qualsevol jove novaiorquès comú agafant el metro per assistir a la feina. Els quatre cridaners anells platejats que du també li confereixen aquest halo d’estil propi, autenticitat.

Orient i Occident

Fill de pares indis, nascut a Uganda i criat a Nova York des dels 7 anys, Mamdani ha demostrat com combinar codis estètics orientals i occidentals. I no només per incloure kurtes (camisa llarga fins a mitja cama) o estampats africans en el seu armari com a candidat, també en els colors escollits per a la identitat visual de la seva campanya. Sota un fons blau (picada d’ullet demòcrata), es combina el vermell nabiu i el groc calèndula al més pur estil Bollywood. A més de la passió pels colors, de la seva mare (una important directora de cine) ha heretat el seu gust per la narració audiovisual.

Amb una gran qualitat estètica, els vídeos a Instagram i Tik Tok són tan originals com impactants per a una candidatura política... Des de llançar-se a l’aigua vestit per prometre congelar el preu dels lloguers fins a mostrar les vulnerabilitats de les seves gravacions amb humor i toc gamberro. Si amb la recerca del tresor que va promocionar a les xarxes socials va aconseguir que centenars de ciutadans s’animessin a jugar amb els seus voluntaris per la ciutat; gravar la seva participació en la marató de NY mentre descrivia els obstacles (desafiaments polítics) en la seva carrera a l’alcaldia també va ser un puntàs.

Notícies relacionades

O més sublim encara.... Quan gràcies a Morgan Spector, protagonista de l’aclamada sèrie La Edad Dorada, va ridiculitzar amb humor l’elit econòmica novaiorquesa que havia començat a entrar en pànic amb la possibilitat que el candidat demòcrata guanyés . L’actor de 44 anys –abillat com el seu personatge, George Russell, en la sèrie que retrata als megarics de Nova York a finals del XIX– va fer una lectura dramàtica d’un article de The New York Times titulat ¿Què opinen els molt rics sobre el pròxim alcalde de NY?

A diferència dels seus rivals, poques vegades s’ha vist Mamdami darrere d’un faristol o deixant anar un discurs quiet (inactiu). Vídeos dinàmics on se’l veu fent diverses coses alhora (menjar, passejar, córrer, riure, ballar, selfies... i llavors, llançar el missatge verbal que li interessa). Aquests són els codis de les xarxes socials. Però no és una qüestió de tenir o no carisma: només d’assumir que sent (autènticament) tu sempre marques la diferència.