Estren divendres a Apple tv+
‘Pluribus’, l’enigma més esperat pels serièfils
Vince Gilligan, creador de la mítica ‘Breaking bad’ i de ‘Better call Saul’, parla de la seva nova i misteriosa sèrie, odissea de ciència-ficció filosòfica amb Rhea Seehorn com a gran heroïna.
Com les dues anteriors, la sèrie ha sigut rodada a Albuquerque, Nou Mèxic
«Em vaig dir: ¿i si no parlo de la fi del món, sinó del principi d’un de nou?»
"La persona més desgraciada de la Terra ha de salvar el món de la felicitat." Aquesta és la sinopsi oficial i tot el que vam saber durant molt temps sobre Pluribus (Apple TV+, des de divendres), esperada nova sèrie de Vince Gilligan, creador de la mítica Breaking bad i, amb Peter Gould, el seu encara superior spin-off Better call Saul.
I només s’ha de saber això per disfrutar d’aquesta sèrie espectacular com cal, és a dir, deixant-se desconcertar pels detalls de la seva insòlita premissa i descobrint a poc a poc un món i un to sense igual. Tampoc és que en aquest moment puguem precisar ni opinar en excés. Per ara, l’embargament ens impedeix esmentar una llarga, llarguíssima llista, de detalls, gairebé fins al punt de no permetre’ns dir una altra cosa que Pluribus existeix, i que arriba per sacsejar seriosament el paisatge de les sèries, sigui dit de passada.
L’argument de Pluribus arrenca, això podem dir-ho, amb el descobriment per uns astrònoms d’un misteriós senyal de ràdio a 600 anys llum. Gilligan s’allunya del thriller fronterer i el drama legal per albirar horitzons de ciència-ficció, una cosa que en realitat no li resulta estranya: en els seus inicis va escriure una trentena de capítols d’Expedient X, entre els quals aquell (El viatge) protagonitzat per Bryan Cranston 10 anys abans de la seva aparició en calçotets com a Walter White.
‘Pluribus’, l’enigma més esperat pels serièfils | APPLE TV+ /
Pregunto al creador com d’antiga és la història: ¿és una cosa que va trobar en un vell bloc de notes o és una idea recent? "És una mica de les dues coses", contesta en taula rodona virtual. "La idea se’m va acudir fa molt temps, però treballo tan a poc a poc que ho sento com un projecte nou. Tot va començar fa vuit o nou anys, en els descansos per dinar del rodatge de Better call Saul. Em va agafar per pensar en un protagonista masculí a qui tothom tractava bé. No sabia per què, però tots eren molt sol·lícits amb ell. M’intrigava aquesta idea. Però va passar un temps fins que se me’n va acudir la raó".
Com les seves dues sèries anteriors, Pluribus ha sigut rodada (en gran part) a Albuquerque (Nou Mèxic), on Gilligan ha format una família de tècnics amb la qual treballa des de fa gairebé dues dècades. I com a Better call Saul, confia en el talent de la fabulosa actriu Rhea Seehorn, per a qui ha escrit un èpic paper protagonista: l’escriptora de novel·la romàntica i eterna insatisfeta Carol Sturka, aquesta persona tan amargada de la qual parlàvem al principi, displicent amb els seus fans i immune al lluminós canvi que fa la Terra gairebé de la nit al dia. Carol viatja pel món a la recerca de respostes. ¿Per què tanta felicitat? ¿M’hauria d’afegir a la festa en comptes de mantenir-me fidel a la meva tan humana misèria?
Escrita "per a ella"
"M’encantava el que Rhea estava fent a Better call Saul i vaig decidir que el personatge protagonista seria dona, una cosa que mai havia fet. Realment vaig escriure Pluribus per a ella", explica Gilligan. L’actriu va acceptar el projecte sense saber ni de què anava, però més endavant s’ha mostrat lògicament per la seva premissa i s’han assenyalat els possibles llaços amb els assajos de Neil Postman al seu llibre Divertirse hasta morir: el discurso público en la era del ‘show business’, un avís (ja el 1985, abans de les xarxes socials i de l’scroll infinit) dels perills d’una societat massa entretinguda, incapaç de trobar temps per reflexionar o dissentir.
Eternament sorprenent, Pluribus s’endinsa en llocs comuns de la ciència-ficció i del terror per, a continuació, donar-los la volta i portar-nos a llocs inesperats. En un primer moment, creiem estar veient l’enèsim remake de La invasió dels ultracossos, i Carol Sturka sembla, en certa manera, l’última dona viva, versió femenina de l’heroi de Soy leyenda i les seves diverses adaptacions. "També hi ha totes aquestes històries postapocalíptiques que hem vist en els últims 10 anys", afegeix Gilligan. "Són tantes que un es planteja si la gent sent que s’acosta realment la fi del món. Però em vaig dir: ¿i si escric una història sobre la fi del món que no és el que sembla ser, que ni tan sols parli, potser, de la fi del món, sinó del principi d’un món nou?".
Queda per a l’espectador la missió de saber els temes de la sèrie, a quina cosa vol al·ludir Gilligan amb la història d’aquesta persona a la qual demanen ser feliç, però que no sap si vol abandonar la seva tristesa, la seva sensació de buit, de tenir encara molt per fer. ¿És una metàfora de les xarxes socials, en les quals sol celebrar-se la positivitat sense matisos? ¿Potser d’una societat i una cultura homogeneïtzades i aplanades per l’algoritme? "Podria haver estat pensant en les xarxes socials", admet Gilligan. "Perquè no crec que siguin una cosa positiva. Crec que han fet que tots siguem una mica més durs els uns amb els altres. Tècnicament, ens han connectat, i de maneres que abans de la seva invenció no existien, però no sempre per a bé".
Sobretot, estava pensant en termes de personatges, com sempre: "Quan vaig desenvolupar Breaking bad pensava només en un home, Walter White, i amb aquesta sèrie ha passat una cosa semblant; aquest personatge m’intrigava. Animo la gent a parlar amb els seus amics i veure de quin tema va aquesta sèrie realment. I no sé si hi hauria una resposta equivocada".
- Home atrapat Rescaten un home tancat al recinte d'un prostíbul a Medinyà
- Figura transcendental Mor Dick Cheney, el cervell que va dissenyar la guerra de l’Iraq
- SEGURETAT SOCIAL I PENSIONS El Govern manté la ‘retallada’ a les pensions: jubilar-se abans de temps es penalitzarà tot i que s’hagin cotitzat més de 40 anys
- Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
- Amb un rebut anual de 17,5 euros de mitjana Unes 240.000 llars de l’àrea de Barcelona començaran a pagar el Tribut Metropolità el 2026
- La senzillesa i la immediatesa propulsen Bizum
- Nomenaments Indra relleva les conselleres crítiques amb la compra d’Escribano
- Pla estratègic Telefónica retallarà a la meitat el dividend i s’obre a ampliar capital
- Resultats Grifols guanya 304 milions fins al setembre, un 245% més que el 2024
- Cercles concèntrics Draghi: per una UE de diverses velocitats
