Triple actuació a Bcn de l’estrella pop

Lady Gaga o l’art de sobreviure’s a si mateixa

L’artista, mesos després d’esgotar les entrades per al seu triplet al Palau Sant Jordi (avui, demà i divendres), presenta ‘The Mayhem Ball’, una ambiciosa i teatral gira que la torna a l’Olimp

La seva tornada al tron del pop va ser a Copacabana davant 2,5 milions de persones

L’artista ja ha deixat entreveure el desig de formar una família amb Michael Polansky

‘Mayhem’ condensa les seves múltiples personalitats sonores

Narrativament, el xou és un viatge a través de les seves batalles internes

Lady Gaga  o l’art de sobreviure’s a si mateixa
5
Es llegeix en minuts

Poques estrelles han brillat amb tanta intensitat–i han sabut resistir tant– com Lady Gaga (nascuda Stefani Joanne Angelina Germanotta, a Lenox Hill, Nova York, 1986). L’artista que va conquerir el món a base de provocació, talent i excés va travessar una etapa en la qual el soroll es va apagar i part del públic va semblar perdre la fe en ella. Però mai es va rendir. Mentre d’altres buscaven reinventar-se en els marges, Lady Gaga es va mantenir fidel al seu instint: va observar, va esperar el temps necessari i, sobretot, va treballar.

Aquest 2025 ha tornat per la porta gran amb Mayhem, un àlbum que condensa totes les seves cares i les eleva, i una gira monumental que confirma el que molts intuïen: no només ha madurat com a artista, també ha recuperat el tron que mai va deixar de pertànyer-li. El seu renaixement arriba ara a Barcelona, on avui, demà i divendres farà vibrar el Palau Sant Jordi amb tres nits d’una posada en escena que promet ser històrica.

Quan el 16 d’agost del 2024 va estrenar Die with a Smile, el seu duo amb Bruno Mars, pocs haurien imaginat que una mica més d’un any després superaria els 3.000 milions de reproduccions a Spotify –el doble que himnes com Bad Romance o Just Dance– i es convertiria en la cançó més escoltada de tota la seva carrera.

El poder de les balades

Apostar per la power ballad, desposseint-se de l’extravagància estètica per abraçar un format més emocional i universal, ja li havia funcionat: Million Reasons va ser l’èxit més gran de l’àlbum Joanne i Shallow, el tema principal de la pel·lícula Ha nascut una estrella, fins i tot li va donar un Oscar l’any 2019. Però això de Die with a Smile ha anat molt més enllà. Afegit a l’efecte viral de Bloody Mary gràcies a la sèrie Mièrcoles, l’ha impulsat al top 3 d’artistes més escoltades del món a la totpoderosa plataforma musical de streaming sueca. De l’ensopegada en taquilla de Joker: Folie à Deux ningú se’n recorda. Ni falta que fa.

Publicat el 7 de març passat, Mayhem condensa en un mateix treball les seves múltiples personalitats sonores. Hi ha joies dissenyades per vessar llàgrimes a la pista de ball –com Vanish Into You, que demana a crits ser single–, descàrregues de rock industrial que disseccionen la fama –Perfect Celebrity–, abundant disco-funk –Zombieboy o la molt Prince Killah— i la dosi justa de mitjos temps confessionals, com Blade of Grass.

El bany de masses a Rio

En una entrevista amb The New York Times, l’artista va reconèixer que al principi volia gravar un disc íntegrament grunge, però que, en lloc de fingir una cosa que no era, va preferir construir un puzle que, malgrat el seu aparent caos –d’aquí el títol–, encaixa a la perfecció perquè actualitza i reconcilia totes les Gagas que el públic ha conegut fins ara en les seves diferents etapes creatives.

Sí, Die with a Smile va eclipsar parcialment Abracadabra, un senzill que l’emparenta amb les eres The Fame Monster i Born This Way. Però atenent que totes les travesses apunten que Mayhem podria aconseguir el Grammy a l’Àlbum de l’Any l’1 de febrer vinent, suposaria sens dubte el fermall d’or a la seva etapa més sòlida en més d’una dècada.

Pot ser que Coachella sigui un niu de pijos i influencers als quals la música els importa més aviat poc, però de vegades, com en la seva última edició, acull actuacions que redefineixen la història del pop. El 2017 Gaga va ser confirmada a última hora al mateix festival com a reemplaçament de Beyoncé, que va haver de cancel·lar la seva presència pel seu avançat estat de gestació, sense gairebé temps per preparar res.

Aquesta vegada, no obstant, va ser diferent. Sota el nom The Art of Personal Chaos, els dies 11 i 18 d’abril va estrenar un xou que no tenia res a envejar a les superproduccions de Broadway ni a l’imaginari gòtic de la mateixa Mylène Farmer. Les xarxes van esclatar d’emoció: la Gaga excessiva dels seus inicis havia tornat. Tot i que la seva triomfal tornada a la primera plana del pop es va consolidar uns dies després a la platja de Copacabana. El 3 de maig del 2025, 2,5 milions de persones –2,1 segons altres fonts– van prendre la cèlebre platja de Rio de Janeiro per disfrutar d’un concert gratuït que la crítica d’immediat va considerar l’espectacle més ben concebut i executat de tota la seva carrera. Així es forgen les llegendes.

The Mayhem Ball és la versió estesa –i amb esteroides– del mostrat a Coachella i Copacabana. L’escenari, que evoca un coliseu operístic, es manté, però al celebrar-se exclusivament en arenes, la proposta guanya intimitat i adopta l’estructura d’un musical. Narrativament, el xou és un viatge a través de les seves batalles internes: Gaga dialoga i confronta el seu àlter ego fosc Mistress of Mayhem, que encarna els desafiaments físics i emocionals que ha compartit amb el seu públic –des de la fibromiàlgia i la lesió de maluc que gairebé la retira, fins a ansietat, depressió, atacs de pànic o estrès posttraumàtic– al llarg d’aquests anys. Davant milers de persones, transforma les seves cicatrius en art. I el que és encara més important: es reconcilia amb si mateixa.

Amor en calma

Notícies relacionades

Part d’aquest renaixement artístic –o, més ben dit, mediàtic– té nom propi: Michael Polansky, la seva parella des de finals del 2019 i actual promès. Empresari de formació, va ser director executiu de The Parker Group, la firma que gestiona els interessos empresarials i filantròpics del fundador de Napster i inversor de Facebook, Sean Parker, a més de cofundador i CEO d’Outer Biosciences, companyia que, segons el seu perfil a LinkedIn, "se centra en el descobriment i desenvolupament de nous bioactius per a la salut de la pell dins del sector biotecnològic".

Més enllà de la seva faceta professional, també ha forjat un vincle creatiu amb Gaga: figura en els crèdits de Mayhem com a coautor de sis temes i exerceix tant de productor executiu com de director creatiu de la gira. L’artista ja ha deixat entreveure el seu desig de formar una família amb ell, per la qual cosa no sorprendria que, una vegada The Mayhem Ball abaixi el teló el 13 d’abril del 2026 al Madison Square Garden de Nova York, decideixi desaparèixer un temps per complir aquest anhel. Potser el veritable acte de rebel·lia de Gaga, al cap i a la fi, sigui permetre’s ser feliç.