Deu documentals musicals per no perdre’s del festival In-Edit 2025

L’edició barcelonina del festival que uneix cine documental i grans històries sobre música desplegarà entre el 23 d’octubre i el 2 de novembre una programació de gairebé 60 llargmetratges en els multicines Mooby Aribau.

La pel·lícula sobre la banda Fugazi ha sigut la primera a esgotar les entrades

‘We want the funk!’ clausura el certamen amb una celebració de la música negra

Deu documentals musicals per no perdre’s del festival In-Edit 2025
5
Es llegeix en minuts
Rafael Tapounet
Rafael Tapounet

Periodista

Especialista en música, cinema, llibres, comèdia i subcultures

Ubicada/t a Barcelona

ver +

In-Edit, el festival de referència del cine documental musical, renova la seva cita anual amb el públic barceloní i entre el 23 d’octubre i el 2 de novembre desplegarà una estimulant programació de gairebé 60 llargmetratges a l’escenari habitual dels multicines Mooby Aribau. Retrats de la rebotiga de grans estrelles com Depeche Mode es barregen amb emocionants històries personals d’artistes desconeguts en un certamen en el qual la música és sempre el millor vehicle per parlar de la vida. Aquesta és una petita selecció d’algunes de les propostes més destacades que podran veure’s a l’In-Edit 2025 (en estricte ordre de projecció).

‘Spinal Tap 2: The End Continues’, Rob Reiner (2025).

Després de 15 anys de silenci, la inepta banda formada per David St. Hubins, Nigel Tufnel i Derek Smalls es reuneix per a un últim concert. La seqüela del fals documental de culte de 1984, elegida per obrir la nova edició de l’In-Edit, llança una mirada hilarant al tòpic de la tornada als escenaris dels grups de rock i inclou cameos de figures com Paul McCartney, Elton John i Lars Ulrich. (23 d’octubre, 21 hores / 31 d’octubre, 17.30 hores).

‘It’s Never Over, Jeff Buckley,’ Amy Berg (2025). /

.

‘It’s Never Over, Jeff Buckley,’ Amy Berg (2025).

Amb Brad Pitt en tasques de coproductor, aquesta biografia íntima del brillant i enigmàtic Jeff Buckley, mort als 30 anys, es mostra generosa en imatges inèdites i testimonis pròxims. La mare del cantautor, les seves parelles i alguns músics que el van acompanyar en el seu fugaç i rutilant viatge artístic il·luminen diversos passatges d’una obra i una existència marcades per la llum i la tragèdia. (24 d’octubre, 18.45 hores / 1 de novembre, 18.30 hores).

‘The World According to Allee Willis’, Alexis Manya Spraic (2024).

Típic cas de compositora que no coneixes però que has sentit infinitat de vegades, l’estrafolària Allee Willis va escriure els megahits d’Earth, Wind & Fire September i Boogie Wonderland i I’ll be there for you de The Rembrandts (la sintonia de Friends), entre molts altres èxits. Va tenir una vida tan difícil com agitada (les seves festes eren cèlebres) i ella mateixa es va encarregar de filmar-la. (24 d’octubre, 20.45 hores / 27 d’octubre, 19 hores).

’We Are Fugazi From Washington, D.C’. /

.

‘We Are Fugazi From Washington, D.C.’, Joe Gross, Joseph Pattisall i Jeff Krulik (2023).

Que aquest documental elaborat a partir d’imatges gravades per fans de Fugazi hagi sigut el primer títol d’In-Edit 2025 a esgotar les entrades per a les seves dues prjeccions és una prova contundent de la influència que encara conserva el llegat d’aquesta banda de posthardcore abanderada de la filosofia fes-ho tu mateix malgrat fer més de 20 anys que està en "parèntesi indefinit". (24 d’octubre, 21.15 hores / 27 d’octubre, 18.45 hores).

‘Depeche Mode: M’ /

.

‘Depeche Mode: M’, Fernando Frías de la Parra (2025).

Preestrena a Europa de la pel·lícula que documenta els tres concerts que el grup de Basildon va oferir al Foro Sol de Mèxic DF el setembre del 2023, en el marc de la gira Memento Mori, entre el dol per la recent mort d’Andy Fletcher i la celebració ritual del Dia dels Morts. Un viatge singular en el qual l’èpica del pop d’estadi dialoga amb la mitologia i l’espiritualitat local. (25 d’octubre, 19.15 hores / 31 d’octubre, 22 hores).

‘Queer As Punk’, Yihwen Chen (2025).

Shh...Diam! és una banda punk liderada per un home trans. Res massa cridaner si no fos perquè Shh...Diam! opera des de Malàisia, un país de majoria musulmana en el qual qualsevol indici d’identitat sexual no normativa està fortament reprimit. L’existència d’un grup com Shh...Diam! es converteix d’aquesta manera en un heroic gest de resistència contra el conservadorisme religiós i cultural. (25 d’octubre, 20.45 hores / 2 de novembre, 21.15 hores).

‘Ol’ Dirty Bastard: A Tale Of Two Dirtys’, Jason L.

Pollard i Sam Pollard (2024). Retrat sense filtres de Rusell Tyrone Jones, àlies Ol’ Dirty Bastard, membre fundador i ànima transgressora de Wu-Tang Clan. Un document imprescindible per entendre la vitalitat del hip-hop compromès dels 90 que descriu amb cruesa la trajectòria d’un artista erràtic, entre els excessos i la genialitat, que va morir als 35 anys en un estudi de gravació (25 d’octubre, 21.30 hores / 30 d’octubre, 17.30 hores).

‘La gran bogeria (Joan Dausà)’ /

.

‘La gran bogeria (Joan Dausà)’, Pol Fuentes (2025).

La gran bogeria és el títol que Dausà va donar al concert amb què el gener del 2024 va tancar en el Palau Sant Jordi la gira dels 10 anys de Jo mai mai davant 16.400 fans. Animat per l’èxit, el santfeliuenc va agafar el pont aeri i a l’octubre es va muntar un concert no menys ambiciós al Palau Vistalegre de Madrid. Idees boges que s’acaben fent realitat davant les càmeres en aquest documental. (27 d’octubre, 21.45 hores / 2 de novembre, 18 hores).

‘Flores para Antonio’, Elena Molina i Isaki Lacuesta (2025).

L’actriu Alba Flores cerca les peces que li permetin compondre un retrat del pare absent, mort d’una sobredosi als 33 anys. El resultat és un emocionant i honest exercici de memòria familiar que reivindica el llegat musical d’Antonio Flores sense defugir les ombres de la seva vida i que treu a la llum abundant material inèdit (vídeos casolans, fotografies, dibuixos, gravacions...). (29 d’octubre, 21.45 hores / 1 de novembre, 21.45 hores).

Notícies relacionades

‘We Want The Funk!’ Stanley Nelson i Nicole London, (2025).

La pel·lícula amb la qual l’In-Edit clausura edició és una contagiosa celebració del ritme, el ball i l’energia comunitària de la música negra. James Brown, Sly Stone, Parliament-Funkadelic, Labelle, Fela Kuti i altres titans del groove protagonitzen aquesta joiosa incursió a les entranyes d’un gènere que va obrir nous camins en la música popular amb alegria i suor. Get funky!. (1 de novembre, 21.30 hores / 2 de novembre, 18.15 hores).