L’obra mestra amb què el Boss es va enfrontar a la indústria

El cofre ‘Nebraska ’82: Expanded Edition’ exhuma les convulses sessions de l’àlbum, amb cançons desconegudes i versions elèctriques.

L’obra mestra amb què el Boss es va enfrontar a la indústria
2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

A més de protagonitzar la pel·lícula de Scott Cooper Nebraska (1982), aquest àlbum acústic de Bruce Springsteen ple d’espectres dolençosos, crims i pobres diables a la recerca de redempció, ressorgeix en forma de boxset (a la venda divendres) amb quatre compactes o vinils i un Blu Ray. El disc original es veu ampliat amb un abundant material d’interès.

L’atenció se centra en els dos primers volums del cofre. El titulat Nebraska outtakes ofereix nou registres de l’època en una crua clau acústica, que inclou quatre composicions que mai van ser publicades de manera oficial, i Electric Nebraska, la tantes vegades esmentada versió endollada de l’àlbum, amb l’E Street Band. El tercer, així com el Blu Ray, ofereixen el repertori de Nebraska en una nova versió gravada en directe en solitari l’abril passat, i el quart conté una edició remasteritzada de l’àlbum original.

Entre els outtakes acústics, destaquen les inèdites On the prowl i Gun in every home, aquestes desconegudes fins i tot per als col·leccionistes de bootlegs. En la primera, Springsteen sembla posar-se en la pell d’algú obsessionat o pertorbat, que treu llampecs de la guitarra en mode rock’n’roll, amb la seva veu embolicada en un eco fantasmal (es confessa "a l’aguait", "buscant una noia"), i que culmina amb un inquietant udol que es fon amb un conat de riallada. La segona és més plàcida i parla des del punt de vista d’un pare de família, que es veu sostenint el seu fill petit en "un món que s’ha tornat boig" i mirant el carrer amb confusió veu un paisatge de "dos cotxes a cada garatge" i "una arma a cada casa". Potser una crítica a la mentalitat nord-americana mitjana i a la violència flotant que connecta amb el relat de l’atracador de carretera d’aquesta espècie de murder ballad anomenada Losin’ kind.

Canvis de ‘tempo’

Una enganyosa placidesa cobreix també Child bride, en què la història del protagonista amb un menor d’edat el porta a la perdició per violar la llei Mann (una lletra que, en part, reapareixerà reconstruïda a Working on the highway). En aquest primer volum hi ha la presa acústica de Born in the USA ja coneguda via Tracks (1998), així com també diverses rareses atractives, amb tractaments i tempos canviants: mentre que Pink Cadillac apareix alentida i hipnòtica, Downbound train flueix accelerada i rugosa.

Notícies relacionades

Springsteen va treballar en aquell temps en el conjunt de cançons que es repartiria entre els àlbums Nebraska i el seu successor, Born in the USA (1984). I Electric Nebraska apareix com l’àlbum que podria haver sigut, al reunir sis peces que anirien a parar al primer i dos al segon, totes amb l’E Street Band. Era un temps de proves i dilemes. Ell va acabar descartant-les al seu dia perquè va primar l’interiorisme espectral de les seves gravacions solitàries, però podem ara delectar-nos amb aquesta Mansion on the hill amb tènues capes de teclats i els vibrants assalts, a tota banda, a Johnny 99 i Open all night.

La producció espectacular del futur àlbum Born in the USA no s’entreveu aquí: els temes llueixen molt més guitarrers i esquerps. Aquesta va ser l’elecció d’un Springsteen que no semblava llavors motivat per buscar el públic massiu. Per poc temps (per a alleujament de Colúmbia Records). Però, 43 anys després, el cofre de Nebraska ens parla d’un creador en un temps de gran fertilitat, incansable en la tasca de perseguir els seus ideals contra vent i marea.