15 títols per no perdre’s a Sitges

Per si algun lector encara continua amb dubtes, aquí recordem una desena i mitja de pel·lícules a priori essencials de la 58a edició del festival de cine fantàstic, que arrenca motors dijous i s’allargarà fins al diumenge 19.

15 títols per no perdre’s a Sitges
5
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Últimes pel·lícules d’autors prestigiosos. Sèries B per desfogar-se a base de crits i rialles a la matinada. Futures (o, de fet, fins i tot instantànies) obres de culte. Propostes no només de terror o ciència-ficció, sinó també, és clar, thrillers, westerns i totes les altres millors coses de la vida. Títols sense gènere definit. Tot això reuneix el festival de Sitges en una edició especialment prometedora, de la qual ve de gust veure moltes coses, com (només per exemple) aquestes quinze.

‘Vieja loca’, de Martín Mauregui.

J. A. Bayona produeix el debut en la direcció de Martín Mauregui, thriller claustrofòbic sobre l’odissea d’un home (Daniel Hendler) que accedeix a la petició de la seva exnòvia de cuidar-se de la seva mare senil (Carmen Maura, un dels Premis Honorífics d’aquesta edició). Dijous 9, Tramuntana, 8.30 h, i Auditori, 22.30 h.

‘The things you kill’, d’Alireza Khatami.

Aquest thriller psicològic sobre dol i culpa ha sigut seleccionat per representar el Canadà en la carrera per l’Oscar a millor pel·lícula internacional. El galant turc Ekin Koç ha sorprès interpretant un professor universitari que obliga el seu jardiner a executar un acte de venjança. Dijous 9, Tramuntana, 12.30 h. Divendres 10, Prado, 17.30 h.

‘Shelby Oaks’, de Chris Stuckmann.

El crític de cine Chris Stuckmann disposa del padrinatge de Mike Flanagan per al seu debut en el llarg, una intrigant barreja de fals documental found footage (o metratge trobat) i cine tradicional. Mentre busca la seva germana desapareguda (Sarah Durn), una dona (Camille Sullivan) comença a sospitar que cert dimoni imaginari del passat podria ser real. Dijous 9, Auditori, 15.00 h, i Prado, 20.45 h.

‘Together’, de Michael Shanks.

Des de fa ja dècada i mitjana, Dave Franco i Alison Brie són inseparables, tant fora com dins de la pantalla. Ara semblen ironitzar sobre aquesta codependència protagonitzant aquest malson de terror corporal sobre una parella en crisi que acaba escurçant les seves distàncies... de forma sobrenatural i inquietant. Divendres 10, Auditori, 8.15 i 22.45 h. Dilluns 13, Auditori, 1.00 h.

‘The furious’, de Kenji Tanigaki.

Diuen els millors rumors que l’acció hongkonguesa brilla en tota la seva esplendor en aquest film del coreògraf d’acció (de Flaix point per exemple) posat a cineasta Kenji Tanigaki. Una xarxa de tràfic de menors segresta la filla del pare equivocat: un expert en arts marcials. Divendres 10, Tramuntana, 14.30 h. Dissabte 11, Auditori, 16.00 h.

‘La hermanastra fea’, d’Emilie Blichfeldt.

Al costat de, per exemple, la citada Together, una de les cintes fantàstiques amb millors ressenyes de l’últim Sundance va ser aquesta revisió de La Ventafocs en clau de terror corporal noruec. La jove Elvira (Lea Myren) opta per mesures desesperades per deixar de viure a l’ombra de la seva bonica germanastra Agnes (Thea Sofie Loch Næss). Divendres 10, Tramuntana, 16.45 h. Dissabte 11, Auditori, 22.45 h.

‘Good boy’, de Ben Leonberg.

Que una casa de camp tingui fantasmes no és cap novetat. Tampoc que sigui un gos el primer que percebi una cosa estranya. Però sí que la pel·lícula estigui explicada, de principi a final, des del punt de vista caní. Esperem visita del protagonista (bonic golden retriever) al festival. Divendres 10, Tramuntana, 19.00 h. Dissabte 11, Auditori, 14.15 h. Dimarts 14, Prado, 0.45 h.

‘La vida de Chuck’, de Mike Flanagan.

Después de El juego de Gerald i Doctor Sueño (i abans de la sèrie basada en Carrie), Mike Flanagan torna a adaptar Stephen King, però el King menys habitual, el més sentimental que terrorífic. Cal portar mocadors a aquesta història d’una vida explicada en sentit cronològic invers, des de la mort del protagonista (que coincideix amb un esdeveniment apocalíptic) fins a la seva infància. Diumenge 12, Auditori, 8.15 i 19.00 h.

‘Exit 8’, de Genki Kawamura.

El director guanyador de la Concha de Plata a Sant Sebastià per Cien flores torna amb una cosa molt diferent d’aquell drama familiar: una adaptació de Exit 8, famós videojoc indie de terror psicològic que ens introdueix en una versió especialment claustrofòbica del metro del Japó. Diumenge 12, Tramuntana, 12.30 h, i Auditori, 21.15 h.

‘Si pudiera, te daría una patada’, de Mary Bronstein.

Ja es parla de possible nominació a l’Oscar per al seu protagonista, Rose Byrne, que sembla desbordant com aquesta terapeuta perduda en una espiral d’ansietat després d’haver d’encarregar-se sola de cuidar una filla molt malalta. Curiós repartiment de secundaris: Conan O’Brien, Christian Slater i el raper i icona de la moda ASAP Rocky. Dilluns 13, Tramuntana, 17.00 h. Dimarts 14, Auditori, 18.00 h.

‘No other choice’, de Park Chan-wook.

El magistral director de Old boy i La doncella torna amb una altra d’aquestes sàtires i condemnes del capitalisme tardà a les que ja ens té acostumats la ficció sud-coreana. El brivall d’una d’elles, Lee Byung-hun, el Líder de El juego del calamar és ara antiheroi: un home eternament aturat que dissenya un pla fosc per fer canviar la seva sort. Dimarts 14, Auditori, 8.15 i 20.25 h. Dimecres 15, Prado, 10.15 h.

‘Bugonia’, de Yorgos Lanthimos.

La nova col·laboració de Lanthimos amb Emma Stone (i Jesse Plemons, que es va afegir al tàndem a Kinds of kindness) es presenta com una revisió personal i de càmera de la pel·lícula sud-coreana de 2003 Salvar el planeta Tierra. Dos teòrics conspiradors segresten una executiva darrere de la qual, segons ells, s’amaga una alienígena disposada a destruir la Terra. Dijous 16, Auditori, 8.15 i 22.45 h.

‘Scarlet’, de Mamoru Hosoda.

Quatre anys després de concursar amb Belle, el mestre de l’anime Hosoda torna (fora de competició) amb aquesta fantasia d’acció basada en Hamlet i amb rastres de la història de Juana de Arco o La princesa Mononoke. De nou, aposta per incorporar amb elegància les tècniques digitals a l’animació tradicional. Divendres 17, Tramuntana, 8.15 h, i Auditori, 15.15 h.

‘Frankenstein’, de Guillermo del Toro.

No sabem si el món necessita una altra adaptació de Frankenstein, però no ens negarem a donar-li una oportunitat a una de firmada per Guillermo del Toro i amb Oscar Isaac i Jacob Elordi com, respectivament, el científic desencadenat i el monstre. Les ressenyes arribades de Venècia van ser bastant encoratjadores. Divendres 17, Auditori, 10.30 i 22.15 h.

Notícies relacionades

‘La larga marcha’, de Francis Lawrence.

El director Francis Lawrence (Constantine, Los jocs de la fam) ha aconseguit portar endavant el que només van arribar a acariciar George A. Romero, Frank Darabont i André Øvredal: una adaptació de l’estimat llibre de King (amb el seu pseudònim Richard Bachman) sobre una competició centrada a caminar sense parar. JT Mollner, director de la sorprenent Strange darling firma el guió. Dissabte 18, Auditori, 8.45 i 19.00 h.