La Cubana reivindica al Romea el teatre aficionat

La veterana companyia estrena el seu nou espectacle, una comèdia situada a la Barcelona del 1959 quan es recuperava el teatre català.

La Cubana reivindica al Romea el teatre aficionat
2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

El teatre català li deu molt al teatre aficionat. Ateneus, centres catòlics i associacions culturals diverses han vist néixer nombroses vocacions teatrals i La Cubana reivindica el seu valor amb l’estrena de L’amor venia amb taxi al Romea. Aquesta comèdia de Rafael Anglada –una obra molt popular del teatre aficionat– és la base del seu nou projecte. "És un musical català made in La Cubana que ret homenatge al teatre aficionat del qual venim tots perquè la professionalitat no té res a veure amb els diners", va dir Jordi Milán, el director d’aquesta companyia amb 45 anys d’història que s’ha anat renovant sense perdre l’essència. Una vintena d’intèrprets, entre actors i músics, participen en L’amor venia amb taxi; entre ells figuren històrics membres de la companyia com Anna Barrachina i Xavier Tena, i noves incorporacions com Ariadna Clapés i Albert Mora.

L’obra compta amb un guió de Milán i de dos actors més de la companyia, Toni Sans i Rubén Montañá, i amb música de Joan Vives i Xavier Mestres. S’estrena oficialment el dia 30, però les funcions prèvies estan funcionant molt bé i les entrades estan volant. Millor que no s’esperin a l’últim moment si no se la volen perdre.

Acostumats a treballar en grans escenaris com el Tívoli, on van estrenar el seu aclamat Cegada de amor, o el Coliseum, on van presentar la seva última creació, Adéu, Arturo, la companyia ha hagut de fer un esforç titànic per encaixar l’escenografia i tot el material de vestuari, attrezzo i figuració. Tant és així que el seu desembarcament ha ocupat fins al vestíbul, que fins fa poc estava ple d’artistes de tot tipus pendents de fins a l’últim detall del vestuari, les perruques i fins a l’últim lluentó. La Cubana reivindica el teatre aficionat amb què se sent íntimament unit.

Aquest espectacle ha sigut dissenyat exclusivament per i per al Teatre Romea. No es veurà en cap altre lloc, afirmen. "Havíem d’estrenar aquest musical al Romea perquè L’amor venia amb taxi només té sentit en aquest teatre. L’obra de Rafael Anglada en què ens vam inspirar es va estrenar aquí el 1959, en ple franquisme, en una època en què s’havia permès tornar a fer teatre en català". El títol d’Anglada no es representa completament, "tot i que la gent sortirà entenent de què anava". Els serveix per reflectir aquella època difícil en què des de la revista Destino es va criticar la qualitat del teatre català i d’alguns dels seus intèrprets, com Joan Capri, tot i que sense citar l’actor. L’acció transcorre a la Barcelona del 1959 i la música inclou ritmes d’aquella època però també molt de cuplet i cançons populars catalanes.

Notícies relacionades

"L’obra és un homenatge al teatre d’aficionats que hi ha arreu de Catalunya, al Teatre Romea i a tot el que hi havia al seu voltant en aquest barri", va dir Milán. I cita els especialistes en perruques Damaret, que encara continuen en actiu però que han traslladat el seu taller de la Rambla a Gràcia, o els Germans Salvador, que llavors pintaven telons al carrer Carretes.

La Cubana és originària de Sitges i es va donar a conèixer actuant al carrer, malgrat que la seva història a Barcelona va començar al Romea, on van estrenar La tempestat el 1986, una versió passada per aigua del clàssic de Shakespeare que va sorprendre per la seva originalitat i humor.