Un duel sobre amistat i corrupció aterra al Poliorama
Paco Mir dirigeix Ramon Madaula i Jordi Boixaderas a ‘Els bons’, una comèdia amable que homenatja el teatre amateur en el qual els dos actors van començar.
Ramon Madaula ha tornat al Poliorama amb Els bons, una comèdia escrita per ell mateix que inaugura la temporada del cèntric teatre. La protagonitza amb un altre actor de la seva quinta, Jordi Boixaderas, sota la direcció de Paco Mir, que segueix molt actiu malgrat el final de Tricicle.
Tant Madaula com Boixaderas van començar a estimar el teatre veient Els pastorets a Sabadell i ara es retroben sobre les taules en un duel actoral en el qual encarnen dues persones que fa anys que interpreten dos personatges que són antagonistes en aquesta obra: Satanàs i l’arcàngel Miquel. Es coneixen de tota la vida, però aquest Nadal la representació no podrà ser com sempre. El personatge que interpreta Madaula ha perdut un judici per corrupció i demana al que tradicionalment fa d’arcàngel i és un polític que arriba amb xòfer als assajos que assumeixi el rol de Llucifer. L’acció transcorre al teatre del Cercle Artístic per assajar junts per tal que el que feia de Satanàs ensenyi a l’altre els seus trucs.
"En realitat, Satanàs era un àngel de llum, era el millor del cel. Sant Miquel tenia molta gelosia d’ell i per això va acabar enfrontant-s’hi i expulsant-lo", recorda l’autor. Les vides dels personatges acaben barrejant-se amb la ficció. Els bons parla de corrupció, de traïció i de com es processa. "L’obra no parla sobre el bé i el mal però sí de venjança. La gent més bondadosa acostuma a ser la més venjativa, perquè com que són més il·lusos, quan se senten traïts van a per totes".
Encara que va escriure l’obra fa dos anys, Madaula ha vist com la seva estrena coincideix amb una infinitat de notícies sobre corrupció política, un tema que ha investigat. Aquesta és la seva opinió: "Som el país més corrupte d’Europa i també el país on més càrrecs de lliure assignació hi ha. Són càrrecs que s’atorguen a dit i això facilita que després hi hagi concursos i licitacions més fàcils de manipular", comenta Madaula. "I molts no ho fan per enriquir-se ells. Ho fan pel partit". La imatge d’aquests com a agències de col·locació és un dels molts temes que apareixen a l’obra.
Madaula està encantat de treballar amb Boixaderas, a qui va conèixer de jove quan tots dos intentaven tirar endavant una companyia estable a Sabadell amb Anna Güell i Rosa Renom. Per a Boixaderas, Els bons parla de "dues persones amb una part perversa a qui la vida ha anat embrutint". L’última vegada que recorda haver coincidit amb Madaula en una obra va ser fa molts anys amb Un déu salvatge.
Els bons s’estrena a Barcelona però ja s’ha presentat en diferents poblacions catalanes. "L’obra ha anat creixent i ha anat canviant a mesura que la fèiem. Arriba molt rodada a Barcelona". Madaula ha anat reescrivint, polint i adaptant el text, molt atent a les indicacions que li donaven tant Boixaderas com Anna Casals, que completa el repartiment.
- "Florentino, ven-lo d’una vegada a l’Aràbia"
- Manuel García-Castellón: "El cas Leire no em sorprèn. Les clavegueres sempre hi són"
- La plaça de la Revolució recull els mobles
- A partir de dilluns La CCMA rectifica i recupera les marques històriques de TV3 i Catalunya Ràdio
- Actuació policial Els Mossos salven a Barcelona una dona que es volia suïcidar i que va quedar penjada de la façana
- Novetats de l’Agència de l’Habitatge La Generalitat introdueix canvis en la definició de gran tenidor de vivendes a Catalunya
- Sentència Dos anys de presó per un tuitaire que va animar a "perseguir" la família que volia més castellà a l'escola de Canet
- Anàlisi de la federació de famílies Catalunya necessitaria crear gairebé 170 nous grups de 1r d’ESO per poder abaixar les ràtios a 25
- Pagaments indeguts L’auditoria sobre la DGAIA detecta «deficiències en la gestió» de les prestacions a extutelats
- Política Tarragona s'adhereix al Pacte Nacional per la Llengua: "El català ha de continuar sent útil, plural i present al carrer"
