El llegat d’un imperi de 10.130 milions d’euros

Els tres nebots que el sobreviuen, el seu company sentimental i els seus amics es preparen per dividir-se la seva enorme fortuna.

El llegat d’un imperi  de 10.130 milions d’euros
3
Es llegeix en minuts
Irene Savio
Irene Savio

Periodista

ver +

La mort de Giorgio Armani suposa un terratrèmol per al món de la moda i el tancament d’una època, després de més de mig segle d’un imperi que ha marcat el luxe mundial. Tant és així que la seva mort ha creat una commoció gairebé immediata a Itàlia, el seu país natal, on gairebé totes les portades de les edicions en línia dels diaris es feien ressò ahir de la notícia, mentre que la ciutat de Milà va anunciar el dol ciutadà per a dilluns vinent. Però, amb això, també s’obre l’habitual interrogant: ¿Què serà de la fortuna del riquíssim empresari?

Una resposta l’ofereix la biologia. Al no haver tingut fills, Armani no té hereus directes (que serien destinataris per llei d’almenys part de la seva fortuna). Però sí que té nebots. Són tres: Silvana i Roberta, filles del seu germà Sergio, mort fa anys, i el fill de la seva germana Rosanna, Andrea Camerana. Tots s’asseuen en el consell d’administració de la seva empresa i se sumen a almenys dues figures més d’importància: el seu company sentimental, Leo Dell’Orco, i l’empresari Federico Marchetti, fundador de Yoox.

Encara es desconeix quina quota rebrà cada un –caldrà conèixer el contingut del testament–, però, atesa la gran afinitat d’Armani amb Leo i Silvana, se suposa que tots dos tindran un rol particularment protagonista en la repartició del seu patrimoni i possiblement en la gestió de les empreses del dissenyador. Així ho va explicar el mateix Armani en el seu llibre autobiogràfic, Por amor, publicat el 2022. "Leo i Silvana són els meus lloctinents en l’estil", va afirmar llavors.

Un burgès aplicat

En qualsevol cas, és difícil dir si es tractarà d’una transició pacífica o no, ja que el valor –real i potencial– de la fortuna d’Armani adquireix una escala estratosfèrica. De fet, a més de ser l’amo d’Armani Group, l’empresa de moda que va fundar ell mateix, Giorgio Armani era la quarta persona més rica d’Itàlia, amb un patrimoni net estimat de més d’11.800 milions de dòlars (10.130 milions d’euros), segons l’última llista difosa per Forbes (que segons Bloomberg serien poc menys que 10.000 milions de dòlars).

Tot i així, la batalla també podria ser precisament per la seva empresa, que mentre va viure Armani no va voler mai vendre ni cedir a ningú (a diferència del que va passar amb Gucci, Valentino, Versace i tantes altres marques de luxe). "Tots em diuen que em retiri i que disfruti dels fruits del que he construït, però jo dic que no... Absolutament no", afirmava encara el 2023 al diari econòmic Financial Times. Una decisió, aquesta, fruit també d’"una mica d’orgull personal", va tornar a reiterar l’any passat, ja amb 90 anys.

Notícies relacionades

Una explicació potser es troba també en l’origen de la seva saga. Nascut el 1934, un 11 de juliol a Piacenza –una bonica ciutat plena d’art a la l’Emília-Romanya–, en ple auge del feixisme, Armani era el típic fill burgès del nord d’Itàlia. Fill d’un empleat estatal i d’una directora d’un centre recreatiu infantil, d’ells, segons va arribar a confessar, havia après aquest estil sobri i essencial que tant va caracteritzar la seva manera de ser i la seva marca. Llavors, es vivia "amb gran dignitat però amb poc" i, referent a la vestimenta, "a tot estirar un es permetia una petita flor al trau, en moments importants com la primera comunió", va escriure a Por amor.

El que està en joc no és poca cosa. D’acord amb el seu últim balanç difós, l’imperi d’Armani és una multinacional que val 2.300 milions d’euros en ingressos anuals, amb 8.700 treballadors arreu del món i, segons diuen els analistes, amb comptes sanejats que no presenten particulars dificultats.

Temes:

Moda Forbes