Els perills del turisme
Les vacances en un altre país van de bracet amb un cert sentit del cosmopolitisme i la vida edènica, però, per descomptat, no són sempre perfectes. Triem cinc títols per muntar un minicicle de pel·lícules sobre viatges de plaer que no sempre s’acaben bé.

El 1963, l’estrella pop Cliff Richard va protagonitzar Summer holiday, film en què quedaven perfectament establertes les constants dels relats vacacionals de l’estiu. Ara bé, no tot ha sigut sempre així, com va mostrar Tennessee Williams a De sobte, l’últim estiu, en què el fill pròdig d’una rica dama del sud mor sota la calor i la pobresa d’una població catalana, s’Agaró. En seleccionem unes de divertides i unes altres amb la inquietud que precedeix l’horror.
‘Vacances a roma’ (William Wyler, 1953).
Roma, anys 50, Vespes i el Colosseu de fons. La princesa d’un imaginari país centreeuropeu (Audrey Hepburn) se salta tots els protocols per visitar la ciutat d’incògnit i, és clar, coneix un atractiu periodista nord-americà amb les faccions de Gregory Peck que la il·lustra sobre la ciutat eterna i l’amor. Comèdia romàntica i més que benintencionada que, tanmateix, va escriure parcialment Dalton Trumbo, guionista d’esquerres represaliat, i de quina manera, durant la caça de bruixes. Convenia deixar la ideologia de banda i elaborar un conte ensucrat, estiuenc i amb una certa dosi de corrosió. (Disponible a Apple TV).
‘Mamma mia!’ (Phyllida Lloyd, 2008).
Doncs sí, l’empremta popular de la música del quartet suec ABBA dona per a grups de tribut, espectacles musicals i pel·lícules. En aquesta és l’adaptació al cine, entre cançó i cançó. La jove Amanda Seyfried, educada per la seva intensa mare (Meryl Streep) a partir d’una filosofia més o menys hippy, mira d’aclarir la identitat del seu pare biològic. En dura pugna hi ha els atractius Colin Firth, Pierce Brosnan i Stellan Skarsgard. Tot plegat passa en una illa grega de somni, el paratge ideal per a no poques pel·lícules que sempre emmarquen el període estiuenc com si fos una festa constant, assolellada i edènica. (Disponible a Movistar Plus+).
‘Turistas’ (Ben Wheatley, 2012).
Wheatley és el millor reinventor del cine de terror britànic. Sol treballar amb materials quotidians per capgirar-los del tot. En aquest cas practica una mostra suprema de folk horror, la por rural que està tan en voga els últims anys, barrejada amb no pocs elements de comèdia negra. Un home insta la seva parella a fer un viatge per les illes Britàniques en caravana, disposat a ensenyar-li les bondats i meravelles de la seva terra. Res més lluny de la realitat, perquè el viatge es converteix en una carrera desenfrenada carregada d’atropellaments, assassinats a cops de pedra i altres floretes entre el gore i l’absurd. (Disponible a Prime Video).
‘Midsommar’ (Ari Aster, 2019).
El Midsommar és un festival d’estiu que se celebra cada 90 anys en un poblet tan remot com primitiu de Suècia. S’hi desplacen Florence Pugh i la seva parella, en crisi total, per mirar de trobar un cert espai d’alliberament i veure per on aniran les coses a partir d’ara. Però, tractant-se d’un film d’Ari Aster (Hereditary) i una producció d’A24, no compten amb el fet que aquest lloc suposadament paradisíac és un receptacle de ritus pagans, costums atàvics i violència soterrada. (Disponible a Movistar Plus+ i a Prime Video).
Notícies relacionades‘Aftersun’ (Charlotte Wells, 2022).
Un dels films indie –de producció britànica– més prestigiós de fa tres anys, protagonitzat per l’irlandès Paul Mescal, a punt de ser catapultat a l’estrellat (Gladiator i l’imminent paper de Paul McCartney en els quatre films que prepara Sam Mendes sobre els Beatles). Encarna un pare que no sap gaire bé com s’ha de relacionar amb la seva filla adolescent durant unes vacances d’estiu que passen plegats en un resort a Turquia. El film, prenyat de melancolia, és un record a partir de la filla adulta en el qual es barregen les coses que van passar i les que volia que passessin. (Disponible a Movistar Plus+ i a Mubi).
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Cas excepcional Alegria per als conductors a Espanya: no hauran de passar la ITV a partir de 2025 si el seu cotxe està en aquesta llista
- Septuagenaris amb els peus a la sorra
- "Ho han deixat cremar tot"
- Grans fortunes treuen a borsa 2.000 milions en actius immobiliaris
- Apunts polítics de la setmana Els incendis, i els tuits, van arrabassar a Vox l’agenda política
- Indignació Tàrrega, farta del repte viral de defecar a l’aigua: contracta vigilants després del tercer tancament en una setmana
- Medi ambient Els pops fugen d’Espanya i envaeixen les costes britàniques: aquest és el motiu
- Vigents des del 2022 La banca confia que les mesures d’alleujament hipotecari per a classes mitjanes decaiguin al novembre
- Altes temperatures Dones grans que es confinen per «no morir» de calor: «Em tanco amb un ventilador, tres ampolles d’aigua... i les telenovel·les turques»
- Entrevista Sandra Ramos, consellera de Festes de Tarragona: "La festa major de Sant Magí ens ajuda a conscienciar sobre la importància de l'aigua"