Arnaldur Indridason torna amb ‘La oscuridad lo sabe’

El gran autor islandès de novel·la negra publicarà a Espanya l’1 d’octubre l’esperada primera entrega de la sèrie del detectiu Konrad

Arnaldur Indridason torna amb ‘La oscuridad lo sabe’
2
Es llegeix en minuts
Carol Álvarez
Carol Álvarez

Subdirectora d'El Periódico

Especialista en Cultura, societat, Barcelona

ver +

El novel·lista islandès Arnaldur Indridason torna a les nostres llibreries amb una nova novel·la negra que és tot un esdeveniment: La oscuridad lo sabe, primera entrega de la sèrie del detectiu Konrad.

El llibre, que publicarà RBA, igual que tota l’obra del rei de la novel·la del fred, té previst el llançament en espanyol l’1 d’octubre del 2025, i explica la història d’un cas que el detectiu no va aconseguir resoldre 40 anys enrere i que ara, ja retirat, decideix tornar a investigar. Es tracta de la desaparició d’un empresari el cadàver del qual reapareix 30 anys després a les gèlides profunditats de la glacera Langjökull.

Indridason recorre de nou en aquesta novel·la a l’exitosa fórmula de construir una història en dos moments temporals molt distanciats, cosa que li permet bussejar en la història d’Islàndia.

El personatge de Konrad

Konrad no és un personatge nou per als aficionats a l’obra d’Indridason: en la més premiada de les seves novel·les, Passatge de les ombres, que es va erigir amb el premi RBA de Novel·la Negra el 2013, és el detectiu retirat que demana col·laborar en la investigació de l’assassinat d’un avi que està relacionat amb un altre crim del passat que va succeir quan ell era petit i va causar molta commoció, d’una jove involucrada en una relació prohibida amb un soldat durant l’ocupació nord-americana durant la Segona Guerra Mundial.

El mateix Indridason es va encarregar d’explicar en l’edició d’aquest any del Festival BCNegra la gènesi del seu protagonsita. "Volia crear un personatge totalment diferent: Konrad va néixer a Reykjavík, ve de la ciutat, no ha sigut part del vell ordre social del camp d’Islàndia a què pertany Erlendur", va apuntar.

Notícies relacionades

A més, "Konrad no necessàriament és un bon policia, un policia honrat com Erlendur; va tenir una infància molt difícil, criat per un pare abusador, un criminal", indica Indridason, i aquesta educació el persegueix tota la seva vida, de manera que si Erlendur carrega amb el trauma de la desaparició del seu germà petit en un torb, Konrad ho fa amb l’herència enverinada de la seva infància.

Indridason ha liderat vendes i reconeixements internacionals, de la crítica i els premis del gènere més distingits, i té altres novel·les negres més enllà de la mítica saga de l’inspector Sveinsson, com Betty, o la recent supervendes El rey y el relojero, una novel·la històrica sobre la relació d’un jove aprenent islandès al segle XVIII que es veu immers en les intrigues palatines de Dinamarca després de conèixer el rei més qüestionat, una trama que li permet rememorar les lleis i personatges reals de l’època.