Obituari
Bob Wilson, mestre avantguardista
Extravagant i exigent, els cantants que dirigia havien de patir al veure’s obligats a contenir les emocions interpretant personatges amb gestos mínims. Al Liceu de Barcelona va dirigir ‘Einstein on the beach’, amb què va debutar el 1993, ‘Pélleas et Mélisande’, de Debussy (2012), i ‘El Messies’, de Händel (2024).
El seu punt de vista escènic i la proximitat amb l’avantguarda van deixar emprenta en el teatre

Va passar de ser enfant terrible a un clàssic, d’innovador a mestre, de visionari a una manera avantguardista d’entendre les arts escèniques. El director d’escena i coreògraf nord-americà Robert Wilson, nascut a Waco (Texas), el 4 d’octubre de 1941 i mort dijous, 31 de juliol, va marcar tota una època amb la seva manera d’entendre el món del teatre, de la dansa, de l’òpera així com de l’art en general. El seu estil es va transformar en ferri antagonista del realisme conservador i costumista que defensaven popes europeus com ara Visconti o Zeffirelli, va apostar per un minimalisme essencial, es va interessar pel sentit del gest i del moviment contingut, va brindar a la il·luminació un protagonisme que no es veia des del temps de Wieland Wagner i va transformar el vestidor, la caracterització i l’escenografia en elements de comunicació.
El seu punt de vista escènic gairebé revolucionari i la seva estreta relació amb creadors d’avantguarda van marcar escola, i sovint va ser incomprès per aquesta incansable mirada a l’estètica del fet teatral i del llenguatge per portar-los al centre del seu treball. També va ser dramaturg i llibretista (a més de pintor, escultor i dissenyador). Acostumava a pensar i dissenyar tots els elements de les seves posades en escena i hi afegia una estricta i intransigent direcció d’actors, aspecte que el va portar a haver d’imposar-se a grans divos teatrals i operístics en la construcció dels seus personatges.
Extravagant (per al seu Madame Butterfly de l’Òpera de París va exigir que les quatre pedres que apareixien en escena com a única escenografia fossin portades des del Japó) i exigent, els cantants que dirigia havien de patir fins a un grau inhumà al veure’s obligats a contenir les emocions i a interpretar un personatge amb gestos mínims, eliminant tota expressivitat per aconseguir el que buscava amb el seu discurs estètic. Pel mateix, la manera de veure l’art de Robert Wilson entrava en contradicció amb l’esperit més ancestral de l’art operístic; en aquest discurs hi ha la seva gran aportació al gènere líric.

Foto Stefano Porta/LaPresse 01-02-2024 Milano, Italia - Cronaca - Inaugurazione Anno Accademico Accademia di Brera e conferimento del diploma Accademico Honoris Causa in Scenografia e del titolo di socio Onorario a Bob Wilson Nella foto: Robert Wilson February 01, 2024 Milan, Italy - News - Inauguration of the Academic Year of the Brera Academy and awarding of the Honorary Academic Diploma in Scenography and the title of Honorary Member to Bob Wilson /
Grans clàssics
Format tant en dansa com en art als Estats Units i a Europa, en la consolidació del seu estil van ser grans creadors relacionats amb la modern dance i la dansa neoclàssica els qui més van creure en el seu talent, noms de tant de pes com Michael Cunningham, George Balanchine i la gran Martha Graham. Dins el seu reduccionisme s’aturava en textures, atmosferes, colors, materials, perspectives. Ja consolidat com un mestre en l’àmbit del teatre i l’òpera, el seu ampli repertori es va moure entre les noves creacions com Einstein on the beach (1976), de Philip Glass –de la qual també va escriure el llibret i va dirigir la posada en escena–, fins als grans clàssics, per donar nova vida a obres de Monteverdi, Verdi, Puccini o Wagner, de qui fins i tot va dirigir la tetralogia de L’anell del nibelung a Zúric. El seu esperit inquiet el va portar a treballar amb artistes de les més variades disciplines, com William S. Burroughs, Lou Reed, Lady Gaga, Tom Waits, David Byrne, Laurie Anderson, Rufus Wainwright o Marina Abramovic.
Ha portat algunes de les seves propostes a diversos escenaris espanyols, com ara el Festival Perelada o el Teatro Real de Madrid, en què va estrenar un controvertit Turandot de Puccini. Al Liceu de Barcelona va dirigir Einstein on the beach, amb què va debutar el 1993, Pelléas et Mélisande, de Debussy (2012), i El Messies, de Händel (2024). En la seva àmplia trajectòria va ser guardonat amb reconeixements com ara el Lleó d’Or de la Biennal de Venècia o beques Guggenheim i de la Fundació Rockefeller; també va ser distingit com a commandeur des arts et des lettres de França.
- «Vam mirar de treure els nostres diners però ja no va ser possible» Unes 30 famílies de Tarragona i Barcelona denuncien una «estafa» de dos milions d’euros a càrrec d’un grup inversor
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- Accident a Mallorca Mor l’exvicerector dela UB Gaspar Rosselló al caure sobre unes roques
- Consells científics El cervell necessita entre 8 i 14 dies per desconnectar per vacances: «Descansar no és un caprici, és una necessitat psíquica»
- EL NINOT DE MODA 48 hores d’espera per un Labubu
- CONTEXT Perdedors i guanyadors
- La guerra comercial Pol Morillas, director del ‘think tank’ CIDOB: "Europa ha de teixir vincles amb molts tipus d’actors internacionals"
- Espanya perd competitivitat davant Mèxic, l’Índia i Turquia
- El Govern català prepara un nou pla d’estímul de l’exportació
- L’ofensiva aranzelària de Trump enfonsa el dòlar i espanta la inversió