El Grec acomiada la 49a edició amb un 80% d’ocupació

La gran cita cultural, amb Leticia Martín al capdavant per primer any, ha mantingut el llistó de l’edició anterior quant a assistència mitjana i ha atret gairebé 128.000 espectadors.

El Grec acomiada la 49a edició amb un 80% d’ocupació
4
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

El Festival Grec s’acomiada aquesta setmana consolidant el llistó del 80% d’ocupació, una xifra alta ja aconseguida l’any passat. La 49a edició, la primera dirigida per Leticia Martín Ruiz, tanca amb gairebé 128.000 espectadors, a repartir entre la programació gestionada pel Grec (51.535) i la gestionada per altres equipaments (73.302) i a què cal sumar els espectadors que han participat en diverses activitats (2.887).

L’any passat el Grec va tancar amb 136.000 espectadors i un 80% d’ocupació. 10.000 espectadors de diferència que també s’expliquen, segons la direcció, per la presència d’espectacles més grans en el Teatre Grec el 2024, sis més que aquest any.

Diàleg obert i col·laboració

La idea de separar Grec Montjuïc i Grec Ciutat ja no s’estila en aquesta nova etapa que encara el Grec del 50 aniversari l’any vinent amb optimisme i ganes d’anar a més. La idea és sumar amb el Teatre Lliure, que també celebrarà mig segle de vida. "L’única manera de créixer és, com hem estat fent, la col·laboració amb artistes, empreses, institucions i ciutats. Hi ha d’haver un diàleg obert amb tota la societat per veure de què hem de parlar i de què no", va assenyalar Martín. El seu objectiu és mantenir un equilibri entre propostes artístiques "d’oci i d’espai per somiar" amb altres de més guerreres o experimentals per tenir un programa que sumi, amb espectacles variats on hi hagi "coses que et donin plaer i altres que et facin pensar".

Martín està satisfeta amb el resultat de la seva primera edició com a directora perquè ha complert les premisses que tenia: "Una visió internacional, el suport de la xarxa local i, sobretot, espectacles amb una mirada contemporània i de qualitat, sense cap apriorisme sobre què és la contemporaneïtat i obrint una finestra per a llenguatges molt variats i eclèctics perquè cadascú es munti un Grec a la seva mesura". La programació gestionada íntegrament pel festival ha obtingut un 92% d’ocupació mitjana i la gestionada per la resta de sales o equipaments, un 68%.

Aquest any s’han programat 97 espectacles en 42 espais i hi ha hagut una trentena de coproduccions. Aquesta oferta més reduïda respecte a l’any anterior és la línia a seguir, segons indica Xavier Marcé, regidor de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, perquè "reforça la idea d’un festival amb connotacions més productives i apostes singulars", ha assenyalat.

El gruix del públic que acudeix al festival Grec és local. El 67% del públic és de Barcelona i un 12% prové de l’àrea metropolitana. La majoria dels espectacles han sigut en català (52%), seguit del castellà (24%) i altres idiomes com l’anglès, el francès i el neerlandès, entre d’altres.

La presència d’espectacles internacionals sempre és molt esperada pels seguidors del festival, que en aquesta 49a edició han esgotat les localitats de muntatges com Faustus in Africa, de la companyia sud-africana Handspring Puppet Company i William Kentridge, i Ihsane, del coreògraf Sidi Larbi Cherkaoui, que va suspendre la segona representació a causa del mal temps.

Molts dels espectacles programats han vorejat el sold out, com el concert del pianista i compositor Max Richter, l’últim espectacle de Christos Papadopoulos i el de Play Dead, una jove companyia que va entusiasmar els que els van veure dilluns passat en el seu debut en el Mercat de les Flors amb l’obra People watching.

‘Sold outs’ variats

Per part espanyola, Rozalén va fer el ple en el Teatre Grec, igual que Clara Peya, en el triomfal comiat de la seva gira envoltada de magnífics aliats i amics. També l’homenatge a Pau Riba i l’espectacle La Nit del Músic Alt van deixar petit el màgic espai a l’aire lliure de Montjuïc que dona nom al festival. A les sales petites han triomfat, entre d’altres, Qui va matar el meu pare, a Heartbreak Hotel; La Síndrome del segon impacte, a la Flyhard; Fuerte esperpento i Luqui Lagomarsino + Guillem Jiménez, a l’Antic Teatre, i Ana Karenina en Halloween, a la Sala Fènix, tots ells amb el cartell de complet. Odissea (99%) i Compto cada passa meva sobre la terra (93%) es van acostar al ple a la sala Atrium, i el mateix ha passat amb La tempestat amb la direcció d’Oriol Broggi i Lluís Soler al capdavant del repartiment, a la Biblioteca de Catalunya (98%).

Notícies relacionades

Entre el menys seguit d’aquest any figuren el cicle Amunt el teló per València en el Poliorama (16%), el concert d’Arooj Aftab i Mar Pujol a Paral·lel 62 (34%), Decadència (45%) a la sala Atrium, i Cadela Força II: The Brotherhood de Carolina Bianchi (52%) al Teatre Lliure.

Omplir o no omplir no és una cosa que preocupi els artistes més trencadors ni demostra la qualitat dels espectacles. Però és un indicador de l’interès del públic. En general, els espectadors consultats per aquest diari estaven contents amb l’oferta del Grec. Alguns, això sí, lamentaven que fos difícil trobar entrades.