Polèmica entorn del patrimoni artístic
El MNAC haurà de tornar les pintures romàniques a Sixena
El Suprem resol el recurs interposat des de Catalunya contra la sentència de l’Audiència d’Osca i confirma el retorn a l’Aragó dels frescos del museu català. El Govern aposta per la prudència i afirma que la seva prioritat és "preservar la integritat i la conservació de les peces".

El Tribunal Suprem va confirmar ahir la sentència de l’Audiència d’Osca que obliga el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) a restituir al monestir de Vilanova de Sixena (Osca) les pintures murals dipositades al museu barceloní. La decisió judicial ratifica així la propietat aragonesa de les valuoses pintures murals, considerades una de les joies del romànic espanyol, i retirades de les parets del monestir per Josep Gudiol després que un incendi l’agost de 1936 afectés greument les obres. Allà comença, en part, un dels conflictes més enquistats, ja que el que des de la part catalana sempre s’ha defensat com un operació de salvament patrimonial, des de la part aragonesa s’ha qualificat de forma repetida d’espoli.
Camí judicial obert
Després de conèixer la sentència, el Govern va apostar per la "prudència" i va assegurar que, malgrat voler estudiar a fons la decisió judicial, la prioritat de la Generalitat és "preservar la integritat i la bona conservació de les peces". En declaracions des de Madrid, abans d’acudir a la reunió preparatòria de la conferència de presidents que se celebrarà a Barcelona el 6 de juny, el conseller de la Presidència, Albert Dalmau, va recalcar que l’Executiu del qual forma part no prendrà cap mesura que "perjudiqui el manteniment" de les obres, i va insinuar així mateix que hi ha diversos experts que en desaconsellen el trasllat.
En qualsevol cas, aquesta nova sentència allibera el camí processal, ja que, després de dues sentències favorables al Govern aragonès, la de primera instància i la de l’Audiència Provincial d’Osca, ja no hi ha cap possibilitat de recurs. El museu català, que mai ha discutit la propietat de les pintures, ha adoptat durant tot el conflicte un perfil tècnic: l’important, han defensat sempre des del MNAC, és preservar les peces i protegir-ne la integritat.
El 2018, de fet, una magistrada del Jutjat de Primera Instància número 2 d’Osca ja en va paralitzar el retorn al considerar que el trasllat posaria en risc una obra d’art "d’extraordinari valor artístic" especialment "vulnerable". Els riscos de restituir-les al seu emplaçament original, segons defensen des del MNAC, superarien qualsevol possible benefici. En aquell moment, el museu va aportar uns informes tècnics en els quals Gianluigi Colalucci, restaurador de la Capella Sixtina, que va morir el 2021, i Simona Sajeva, enginyera experta en conservació de pintura mural, defensaven que era impossible traslladar els murals sense fer-los malbé i en desaconsellaven la reintegració. El MNAC, en aquest sentit, es va oposar des del principi a l’execució provisional de la sentència que ordena la restitució de les pintures a l’antiga sala capitular pels "riscos extremadament alts" que suposaria el seu trasllat, durant el qual les pintures podrien quedar "irremeiablement fetes malbé".
Després hi ha les qüestions purament tècniques, ja que les estructures dels arcs en les quals es troben les pintures, fins i tot desmuntats, no caben ni pels accessos del museu ni del monestir, i caldria enderrocar murs. Tampoc hi ha un transport amb les mesures i condicions necessàries.
Des de mitjans d’aquest mes estava previst que la sala civil número 1 del Tribunal Suprem resolgués el recurs de cassació interposat des de Catalunya contra la sentència de l’Audiència d’Osca, que el 2020 confirmava la propietat aragonesa de les pintures. El recurs va ser interposat pel MNAC i la Generalitat per evitar que les pintures sortissin del museu, com ja va passar amb les peces requisades per agents de la Guàrdia Civil al Museu de Lleida, el 2017. Abans, l’estiu d’aquell mateix any, la Generalitat va haver de tornar a l’Aragó 53 peces custodiades al MNAC després que la seva compravenda fos anul·lada el 2015 per una altra sentència.
Tècnics als tribunals
"No es tracta de si es poden o no moure, sinó de si és aconsellable o no i quins són els riscos de fer-ho", va dir fa anys el director del MNAC, Pepe Serra. "¿Es pot traslladar la piràmide de Keops? Segurament. De poder es pot tot. Així que la pregunta és absurda i perversa. La pregunta rellevant no és si es pot o no, sinó si s’aconsella o no", afegia Serra, que sempre ha defensat que el museu de Montjuïc és el millor lloc per exhibir les malmeses pintures romàniques de Sixena. "Això és un museu de vocació i exercici universal. ¿Quin és el museu medieval dels aragonesos? Aquest. ¿Quin és el meu museu de pintura barroca? El Prado", va dir.
Més bel·ligerant va ser la posició del per llavors conseller de Cultura Santi Vila, que va arribar a afirmar: "La nostra posició és granítica. Jo, com a conseller de Cultura, sota cap circumstància autoritzaré la sortida de les pintures. Assumeixo tota la responsabilitat i les conseqüències". Tant Vila com el seu successor en el càrrec, Lluís Puig, tenen causes judicials pendents derivades de Sixena. n
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Gira al juny de 2026 El Último de la Fila esgota entrades i afegeix concerts a Barcelona, València i Bilbao
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- FUTBOL I INVERSIÓ Compro un club mentre jugo en un altre: Messi i Luis Suárez s’afegeixen a l’última moda dels futbolistes
- Un registre ‘online’ permetrà a les ciutats multar a les ZBE
- FUGITIU Un tatuatge de la Bíblia i un mapa del seu país van delatar l’assassí que s’amagava a Barcelona