La gran cita cinematogràfica francesa
El Canes del curtmetratgista
El curtmetratge català ‘Per bruixa i metzinera’, dirigit per Marc Camardons i produït per l’ESCAC, ha participat en la secció La Cinef del Festival de Canes, una selecció de 16 pel·lícules realitzades per estudiants de cine d’arreu del món (se n’hi van presentar 2.700). En aquesta crònica, Camardons relata l’"aclaparadora" experiència que comporta viure el primer Canes.
El festival és aclaparador. Et calen diversos dies per entendre una mica com funciona
El glamur de veritat és inaccessible. Aquí acabem gairebé tots al McDonald’s, però vestits de gala

Arribar al festival de Canes amb Per bruixa i metzinera ha sigut per a tots nosaltres la culminació bèstia d’un llarg viatge que va començar fa tres anys. Que un curtmetratge rodat en català al Pirineu com a treball final de màster s’hagi acabat projectant a la Sala Buñuel del Palau de Festivals i Congressos de Canes per a un públic procedent d’arreu del món que no sabia res de nosaltres ha sigut una experiència impressionant. La projecció, dimecres, va ser espectacular, tot i que la vam viure amb molts nervis. Tothom va ser molt receptiu i somrient i vam rebre comentaris molt bons. Els altres directors de La Cinef van destacar molt la posada en escena, tot i que és possible que això sigui una cosa que comentes quan no saps gaire bé què dir d’una pel·lícula. O potser els va agradar de debò.

Camardons (primer per l’esquerra), amb el seu equip a la sessió de ‘Per bruixa i metzinera’ a Canes. | ESCAC /
Més enllà de la projecció, tots compartim la sensació que aquest festival és aclaparador, et sobrepassa per tot arreu. Necessites diversos dies per entendre una mica com funciona, perquè és una barbaritat. Jo he perdut la major part del temps i només prenc consciència d’on soc quan em toca parlar del curt amb els periodistes, amb els programadors o amb altres directors. Per això és una gran sort haver pogut venir a Canes amb els meus companys Jaume Roma (director de fotografia), Alícia Tapounet (muntadora) i Caile Chiner (directora artística), a banda del productor Abraham Sánchez i de les actrius Karin Barbeta i Neli Lladó, que van venir a la presentació i va ser molt maco, tot i que es van atabalar una mica amb la gentada que hi havia.
Cura d’humilitat
Ser a Canes com a cineasta pot fer que et pugin els fums, però després el mateix festival ja s’encarrega de posar-te al teu lloc. Aquests dies se’ns ha acostat gent que, al saber que teníem una pel·lícula, volia fer-se una foto amb nosaltres sense tenir ni idea de qui érem, només per si guanyàvem res o per si mai en el futur teníem èxit de veritat. Això és molt boig. És clar que quan ens van fer posar els directors de La Cinef a la catifa vermella la cosa va ser una mica humiliant: eren allà tots els fotògrafs fent fotos com bojos a unes actrius que van passar abans i, quan sortim nosaltres, van baixar totes les càmeres i ens vam quedar al davant un munt de gent incòmoda que no ens volia mirar a la cara perquè se sentien culpables per no fer-nos fotos. Bé, n’hi havia tres o quatre que sí que en feien, però suposo que eren del festival.
D’altra banda, l’ambient és molt irreal. Canes és el lloc on hem vist més gent mudada per metre quadrat. Tota la ciutat sembla un gran plató de rodatge, en el qual tallen els carrers perquè passin cotxes caríssims amb actrius i actors a bord. Tot aquest imaginari que per a molta gent representa el món del cinema –les estrelles, la catifa vermella, les festes glamuroses– i que tant hem vist per la tele, és aquí a l’abast de la mà. Hi ha una mística molt forta. Però és com un gran miratge, perquè després el glamur de veritat és molt inaccessible. La majoria dels que ens trobem aquí acabem menjant al McDonald’s, tot i que, això sí, vestits de gala. És un contrast molt divertit. I per tot arreu la gent va buscant famosos com si fos en un safari.
A la nit, des del pis en què ens allotgem, humil però gran, se sent el soroll de les festes als iots. Festes a les quals no ens convidarà ningú. Tot i així, sabem la immensa sort que tenim de ser aquí.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Alerta Fernando Simón demana preparar-se per al pitjor: "Cada vegada seran més freqüents"
- 1.617 dies de suspensió de funcions Sanció de quatre anys sense sou ni feina al policia de Badalona que va robar sobres de pernil de 25 euros en un Mercadona
- El 30 de maig Jordi Vilà obre un restaurant en un hotel de luxe de la Costa Brava
- Alimentació El nutricionista Pablo Ojeda desvela la fórmula per acabar amb la inflor abdominal: "Importa més del que creus"
- Gestió hídrica a Catalunya Els embassaments catalans arriben al 80%: sense aigua regenerada ni dessalinitzada haurien estat buits un any i mig