El negoci del silenci: la invasió dels cascos lluminosos

Les ‘silent discos’ són només la punta de l’iceberg, avisen. Ja hi ha versió ‘silent’ de gairebé tot: ioga, festivals, conferències, concerts, tastos de vi. Esdeveniments multitudinaris amb ambient de biblioteca.

El negoci del silenci: la invasió dels cascos lluminosos
4
Es llegeix en minuts
Ana Sánchez
Ana Sánchez

Periodista

ver +

S’expandeixen per Barcelona com una plaga bíblica. És el nou accessori omnipresent de l’oci i el wellness. Cascos lluminosos d’aquests tan instagramejables. Proliferen a la mateixa velocitat que les polèmiques d’Eurovisió. Tant s’utilitzen per veure las sortida del sol a la platja entre 400 persones com per anar de passeig-disco, escoltar una conferència o fer tastos de vi. Ja hi ha versió silent de gairebé tot. Esdeveniments multitudinaris amb ambient de biblioteca. El nou negoci del silenci.

L’últim sarau sense fil de masses va reunir 700 persones amb cascos a L’Estació Espai Gastronòmic. És un silent festival mensual; ja porta set edicions: The Junction Fest. Inclou des de concert immersiu, tres dj alhora, speed dating, art en directe, tallers, fins a beer pong. Tot amb cascos i tres canals per triar. Es balla reggaeton, electrònica i hits retro sense canviar de sala. Com Iceta en campanya.

"Si trobes un mòbil a les fotos –sol desafiar l’organització–, tens entrades gratis". Ningú treu el telèfon en aquestes festes immersives, jura el CEO d’Aura, així es diu la seva companyia silent. Manuel Wotsch, alemany, 30 anys, en fa cinc que és a Barcelona. Va començar a muntar esdeveniments amb cascos després de la pandèmia. Deuen haver-ne fet, calcula, més de 300 només a Barcelona. 50.000 persones amb auriculars. Ara els organitzen en cinc països. "Ja no es tracta només de so –assegura Manuel–, sinó de com el que escoltes pot modelar el que sents".

Lloguen cascos sense fil per a sessions de ioga, senderisme, ecstatic dance, les multitudinàries sortides de sol immersives de Show Up. Fins a 400 persones es reuneixen cada dimecres per respirar a la Barceloneta al sortir el sol. Ben aviat volen posar a ballar mil persones a la vora encara amb les lleganyes.

Però no tot és wellness, no. També col·laboren amb exposicions, TED Talks, el cine a l’aire lliure d’El Palace. Volen fer esdeveniments cada vegada més grans. Encara no poden confirmar-ho al 100%, però ja avancen que al setembre segurament en faran un per a un miler de persones "en una localització molt especial de Barcelona". Fa temps que van deixar de parlar de silent discos. "Ja no s’ajusta al que és", assegura Manuel.

"Les silent discos són només la punta de l’iceberg", assenteix Fabrizio Baraldo. Ell és el cofundador de Silent System; fa pocs anys que van traslladar la seu de Barcelona a València. Són els veterans: subministren cascos sense fil per a esdeveniments des del 2012. Va ser la primera companyia d’Espanya. "I de bona part d’Europa", puntualitza Fabrizio. A hores d’ara virals, disposen d’uns 65.000 auriculars per llogar i vendre per tot el món. "En quatre anys –detalla– la facturació s’ha quadruplicat". Són els proveïdors del Cruïlla, el Sónar o el FOC (The festival of Consciousness). La setmana passada van llogar 7.000 cascos només a Espanya. Uns 600 a Barcelona. És una de les ciutats top d’Europa en esdeveniments immersius –apunta– junt amb Milà, Madrid, Amsterdam i Berlín.

Fa quatre anys que es va començar a desencadenar el boom. Després de la covid i l’auge del wellness i el postureig. El desenvolupament personal és una de les vetes de mercat amb més possibilitats, apunta ja fins i tot Forbes. "És un món on els cascos han començat a tenir un valor important", assegura Fabrizio. És com tenir una ràdio privada directa a l’orella. La nova intimitat pública. "Estàs íntimament amb tu mateix i, alhora, estàs compartint l’experiència amb un altre". Et desinhibeix entre la multitud com si fossis al sofà de casa.

Música immersiva en viu

El que és estrany ara és no veure alguna multitud amb cascos cada dia. Meditació, ioga, fitnes, banys de gel, molta, molta sessió de respiració. "És com si fessis una sessió individual però en grup", justifica Uri Imperial, l’home de gel de Barcelona, ara posat en breathwork amb viatge sonor. "Fa a les persones una sensació més immersiva –apunta Marta Plannells, de The Breath Act–. A través dels auriculars, nosaltres treballem amb freqüències per ajudar a entrar en estats de meditació". Fa anys que ells conviden a "sortir de Matrix" per tot el món. Les seves meditacions virals tenen llista d’espera.

Notícies relacionades

¿El sector que mou més cascos sense fil? "Les conferències", respon Fabrizio. Inclouen traducció instantània via intel·ligència artificial. Els seus cascos combinen fins a 45 canals.

Ara tot és susceptible de ser immersiu: cine a l’aire lliure, teatre, museus, silent disc tours. Els de Bailaloloco s’acaben d’estrenar a Barcelona. Fins i tot els demanen auriculars per muntar silent parties en casaments. ¿El futur? "La música en viu", respon el cofundador de Silent System. "Noms importants estan començant a utilitzar cascos per presentar els seus discos". Ells ja han fet una gira amb Rufus T. Firefly. El públic fins i tot plora. "És l’experiència més marcianament bonica que he viscut mai –va intentar explicar una tiktokera–. Vius la complicitat d’un concert però en la teva intimitat. És una cosa molt boja".