Sant Jordi 2025, la festa del 23 d'abril
El Govern i els partits prometen donar un impuls a l’ús del català
El Pacte Nacional per la Llengua segueix frenat pels recels de Junts i la CUP
El PSC i els Comuns el defensen i ERC s’avé a renovar-lo

Si la llengua és una arma llancívola entre partits, deguda a la seva politització durant el procés, ho és ara la falta d’un acord per al Pacte Nacional per la Llengua que ha d’establir les bases d’un consens ampli entre institucions, formacions polítiques i entitats. I en el primer Sant Jordi amb el PSC al capdavant del Palau i sense majoria independentista, el reconeixement de la llengua catalana a Europa i l’impuls al seu ús també dins de Catalunya van marcar la jornada.
El president Salvador Illa va iniciar la seva declaració institucional assumint que el català encara no és una llengua oficial a la Unió Europea, però comprometent-se que el seu ús sigui reconegut al Parlament Europeu. Des del Govern fa mesos que intenten que així sigui, però el requisit de la unanimitat dels 27 estats ho continua complicant, per la qual cosa ja hi ha més moviments perquè es pugui utilitzar abans a l’Eurocambra. Però amb això no n’hi ha prou perquè Junts doni per complert l’acord.
El president d’Òmnium Cultural, Xavier Antich, li va reclamar garantir "el dret de tothom a conèixer la llengua". "L’objectiu d’Òmnium és aconseguir la universalització de l’accés al català a Catalunya, una cosa que en l’actualitat no està garantida [...] Hi ha més de dos milions de persones que volen aprendre català i ara no poden", va afirmar.
Nova plataforma
El d’ahir va ser el primer Sant Jordi amb una manifestació en defensa de la llengua catalana, després del naixement d’una nova plataforma que se suma al treball d’Òmnium, que fa mesos que té ponts amb el Govern. L’entitat treballa de manera discreta amb els partits per crear un nou Pacte Nacional per la Llengua. Junts el frena al·legant que el Govern utilitza el castellà "de forma recurrent" i que no està lluitant contra el 25% a les aules. La CUP també el veta. ERC sí que s’avé a renovar-lo i els Comuns pressionen perquè sigui realitat al més aviat possible. Amb el PP no es detecten aparences de pacte, i l’extrema dreta està fora de l’equació.
El president del grup parlamentari del PSC, Ferran Pedret, va demanar ahir que aquesta eina per defensar i promoure el català pugui ser una realitat "el més aviat possible" i que "és molt important poder llançar un missatge d’unitat sobre la promoció i la defensa de la llengua catalana". No obstant, Junts no va recollir el guant, i la secretària d’organització del partit, Judit Toronjo, va acusar l’Executiu de "donar l’esquena" al català i va exigir què dirà Illa quan els tribunals es pronunciïn sobre la immersió lingüística. En la mateixa línia, la diputada de la CUP al Parlament Laure Vega va defensar que no es donen les condicions perquè el seu partit s’incorpori al pacte, que va qualificar d’"insuficient".
Notícies relacionadesEl líder d’ERC, Oriol Junqueras, va demanar que "tothom es comprometi" amb la defensa del català, en al·lusió al desmarcatge per part de Junts i de la CUP, i va posar en entredit que hi hagués "avanços" significatius pel que fa al reconeixement del català a la UE, cosa que també va posar en dubte Junts.
La líder dels Comuns, Jéssica Albiach, va pressionar els socialistes perquè s’arremanguin per forjar aquest pacte nacional, mentre el PP català va tornar a tancar la porta a participar en el Pacte Nacional per la Llengua sota l’argument que els partits que l’impulsen aposten per una "imposició" del català.
- ‘La cita’ Sandro Rosell i els seus amics especials de presó: dos funcionaris, dos exinterns i un capellà
- BARCELONEJANT Cunyades de luxe en la gala més top
- Polèmica RTVE demanarà una auditoria del televot espanyol després del suport aclaparador a Israel
- Prèvia del derbi català Un nou vídeo de l’atropellament massiu a Cornellà revela que la conductora ja havia arrossegat aficionats abans
- Àustria guanya Eurovisió i Melody s’immola
- Inversió de la Generalitat Illa destinarà 1.000 milions a revitalitzar els barris: «És una oportunitat per a tots els municipis»
- GAZA Sánchez demana a Eurovisió que no permeti la participació d'Israel al festival
- FLICK SE CITA AMB DECO I BOJAN La remodelació del Barça que ve: «Sé el que vull, s’ha de millorar»
- Bàrbara Munar: «Un 80% del control sobre l’envelliment depèn de l’estil de vida»
- Previsions econòmiques Brussel·les millora lleugerament les previsions de creixement per a Espanya malgrat les tensions comercials