La caixa de ressonància
¿Qui dimonis és Kiko Veneno?
Neix el Saló de la Fama de la Música Hispana, amb el propòsit de reconèixer les figures incontestables espanyoles i llatines, contra l’oblit i el presentisme: els artistes reconeguts hauran de disposar d’obra publicada fa almenys 25 anys
És corrent que ens posem les mans al cap quan un jovenet revela la seva ignorància sobre una figura cultural que creiem incontestable. La síndrome ‘¿qui dimonis és Paul McCartney?’,interrogant que fa uns anys va esclatar a les xarxes arran del suposat desconeixement de l’exbeatle’ per part dels fans del raper Kanye West. A escala espanyola, hi pot haver oblits generacionals que fan mal: ¿qui punyeta és Kiko Veneno? ¿I Cecilia?
Per mirar de prevenir mals majors i solidificar un reconeixement a cantants i autors fonamentals ha sorgit una iniciativa interessant, el Saló de la Fama de la Música Hispana, que celebrarà la seva primera edició la setmana que ve a Logronyo. El seu creador i director és Ignacio Faulín, reconegut periodista musical, l’emprenedor que als anys 80 va donar forma al festival Iberpop (precedent d’Actual). Ell no s’apunta a la tesi que a Espanya no es reconeix, en general, als clàssics de la música, però sí que veu figures «molt importants» que estan situades en un «pla inferior al que seria desitjable». Atén, segons m’explica, a una «visió historicista de la música», una mirada a la qual no estem gaire acostumats, ja que es tendeix a situar cantants i grups de músiques populars en esferes efímeres, en modes i fenòmens. I per això se sol considerar justificable que un jove a la vintena anys no sàpiga qui era Mecano. «¡Es van dissoldre abans que jo naixés!».
Notícies relacionadesEl Saló pren com a inspiració institucions com el nord-americà Rock and roll Hall of Fame, que any rere any distingeix un grup d’artistes essencials integrant-los a la seva galeria d’il·lustres. Aquí l’espectre d’estils és més ampli. En aquesta primera edició, els escollits són Kiko Veneno, Manuel Alejandro, Burning, Joaquín Díaz, Gloria Estefan i tres figures ja absents, Aute, Cecilia i María Dolores Pradera. Veus totes en castellà, si bé Faulín m’assegura que en les pròximes edicions s’ampliarà l’imaginari a les altres llengües de l’Estat.
El Saló neix amb el suport de les administracions (municipal i autonòmica) i operarà a partir d’una associació amb professionals de la indústria musical i els mitjans. El requisit per als artistes: disposar d’obra publicada fa, almenys, 25 anys. Aquesta és la distància temporal que, consideren, garanteix el judici amb una perspectiva sòlida. Sobrevolar prejudicis és la seva màxima, i el tan divisiu i discutit reggaeton no té perquè quedar-ne exclòs. Però Rosalía, C. Tangana i Bad Bunny hauran d’esperar.
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Canvi climàtic Joan Roig dimiteix com a alcalde d’Alcanar a ‘Salvados’: «Ens ve una cosa molt greu, molt greu»
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Crisi ramadera Catalunya dona per finalitzada la crisi ramadera de la dermatosi nodular, que va obligar a sacrificar unes 3.000 vaques
- 'El segon cafè' de La 2Cat L'editorial de Cristina Villanueva: Quan la corda es trenca
- Cine ‘Romería’, ‘Sirat’ i ‘Sorda’, favorites dels premis Gaudí
- Crisi ramadera Els casos de pesta porcina s’eleven a 26 senglars després de la confirmació de 10 nous positius
- Previsió meteorològica Tot el litoral i prelitoral català, en avís groc davant les intenses pluges previstes per a aquest dimarts
