Bon Iver torna des de la boira
Justin Vernon, l’ermità de Wisconsin amb ànima de cérvol ferit, recupera la seva veu més humana per entregar un àlbum atmosfèric i esperançador, SABRE, fABLE.
Després de dos discos tan densos com críptics, Bon Iver abaixa una mica el volum. Sis anys després d’i,i i algun més des de 22, A million, Justin Vernon, l’ermità de Wisconsin amb ànima de cérvol ferit, ha tornat. I ho ha fet en la seva forma més fràgil i humana des de For Emma, forever ago, abandonant els jocs de distorsió vocal, els títols indesxifrables i les estructures desconstruïdes darrere una atmosfera, d’un sentiment. És la calma d’aquell que, després de tants anys al bosc (metafòricament i literalment), es conforma amb mirar el paisatge des del porxo.
Aquí Vernon divideix SABRE, fABLE en dues parts no per simetria, sinó per desenvolupament temàtic. SABRE, que correspon completament a l’EP del mateix nom ja publicat l’any passat, funciona gairebé com un pròleg, amb les seves tres cançons melancòliques i de tall folk. Senzilles (que no simples) en l’estructura, permeten a Bon Iver fer brillar així aquesta veu tan poderosa i íntima alhora que li va valer el títol de Rei dels indies tristos.
Un pas endavant
Connectades per la mateixa nota, l’última cançó de la primera part (Awards season) i la primera de la segona part (Short story), no podrien en realitat ser més diferents. Vernon ens convida a fer un pas endavant, a deixar enrere les ombres de SABRE i abraçar el que és nou, i és Short story la que marca el punt d’inflexió. Un tema amb una vibració alegre, gairebé festiva, que voreja el gòspel i ens recorda que les emocions també poden ser lleugeres, que l’amor no sempre és patiment.
A partir d’aquí, SABRE, fABLE es converteix en un festival de sons i colors, en els quals Vernon floreix de la mà de l’R&B (Everything is peaceful love, Day one, en col·laboració amb la cantautora Flock of Dimes) i de Danielle Haim en persona. Precisament If I only could wait és un dels talls més estimulants i aconseguits del disc. Un temacle pop esperançador i atmosfèric (concretament, atmosfera celestial), que recorda el millor disc d’amor en clau ambient mai fet: Three love songs, del també americà Ricky Eat Acid.
La penúltima pista, There’s a rhythm, resumeix perfectament la sensació d’alliberament que recorre fABLE. La percussió tribal i el groove ens empenyen cap endavant, convidant-nos a deixar enrere la incertesa i abraçar el flux de la vida. L’àlbum es tanca amb Au revoir, una composició instrumental que actua com una reflexió final sobre el viatge emocional recorregut. És un comiat suau, una nota de tancament que ens deixa amb la sensació d’haver presenciat una cosa profunda i transformadora. SABRE, fABLE potser no serà recordat com el millor disc que ens deixi Bon Iver al seu catàleg, però sempre és d’agrair quan un artista tan establert i tan admirat per un estil molt concret s’atreveix a explorar altres camins.
- Sistema sanitari Catalunya congela l'ampliació dels cribratges de càncer per falta de pressupostos i professionals
- Hi haurà demanda civil El malson d’un propietari de Barcelona: «El meu inquilí ha aixecat parets i lloga habitacions per dies a turistes»
- Apunt Vinícius sí que és un problema
- Nous estudis Una de cada tres persones amb carnet de conduir sent pànic al volant: el 75% són dones
- Informes mèdics L'Audiència Nacional valorarà l'estat de salut de Jordi Pujol de cara al judici que arrenca el 24 de novembre
- AL BERNABÉU Xabi Alonso confirma que no va parlar a soles amb Vinícius
- BÀSQUET | EUROLLIGA Clyburn completa l’obra d’art de Shengelia a Belgrad
- Al coliseum Terrorífica derrota del Girona la nit de Halloween
- El rival del Barça El feliç retorn d’Eder Sarabia
- FUTBOL | actualitat blaugrana El Camp Nou es posa a prova
