Pares, filles, sarcasme, tendresa
Una escena de Los aitas, protagonizada por Quim Gutiérrez, Juan Diego Botto, Ramón Barea, Sofía Otero, Irati Goitia, Irati García, Vera López, Mara Garcés y Aitor Sanz. /
Als afores de Bilbao, 1989. L’any en què va caure el mur de Berlín. Tenint en compte que Los aitas és un film que narra el viatge amb autobús d’un grup heterogeni de gent cap a Berlín, la destrucció de la muralla de pedra que va dividir en dos la ciutat alemanya tindrà una importància capital. Borja Cobeaga continua practicant la seva comèdia tan popular com incisiva, sempre molt divertida i atenta a aquests detalls minúsculs però importants en les relacions entre els seus personatges, siguin joves enamoradissos com a Pagafantas o aquests quatre aitas –pares en eusquera– a l’atur que acompanyen sense convicció les seves respectives filles a un campionat de gimnàstica.
El viatge el fan amb una monitora que els canta les quaranta quan toca, i toca molt, i un capellà exalcohòlic que condueix l’autobús i en altres temps clavava una mica més que clatellots als pares en qüestió; segons aquests, el capellà va ser qui va inventar... ¡el calimotxo! Viatge d’aprenentatge, per descomptat, tant de les nenes com dels pares. Els adults no tenen desperdici: quatre rústecs contemplats amb tendresa no exempta de sarcasme, sumits en el món analògic de l’època, que Cobeaga aprofita molt bé en el relat, del vell walkman a les cintes de casset i, sobretot, el VHS, McGuffin del relat.
Notícies relacionades‘Los aitas’
Borja Cobeaga (Estrena: 21/3/2025)
- Arquitectura i interiorisme Sutega reforça el seu creixement amb la incorporació de la constructora InSitu.
- 42 quilòmetres Marató de Barcelona 2026: horari, mapa i recorregut complet
- Afectacions a la mobilitat Marató de Barcelona 2026: talls de trànsit, carrers afectats i canvis en el transport públic el 15 de març
- THE OTHER CLUB El que han de saber abans de votar (Laporta)
- Sota subscripció El reemborsament
