¿Per a què serveix el periodisme musical?
Les estrelles pop senten que poden viure menyspreant la premsa, i és aquí on la professió ha de potenciar la seva pròpia agenda, encara més en un temps musicalment apassionant, amb tantes claus per desxifrar.

Una iniciativa simpàtica i reconfortant, el I Congrés de la Premsa Musical, que l’associació PAM (Periodistes Associats Musicals) va organitzar dilluns passat a Madrid, a la seu de l’AIE (Artistes, Intèrprets i Executants). No ens havíem pogut veure mai les cares tants periodistes del gremi (un centenar), encara que la reunió acabés tenint, tal com es veia venir, un cert caire d’aquelarre catàrtic, alliberador de tensions acumulades.
És tot el periodisme el que viu un sotrac des de fa ja uns quants anys, i la parcel·la musical encaixa variables específiques. Un col·lega m’explicava quina va ser l’entranyable resposta d’un portaveu de C. Tangana quan li va demanar una entrevista: "Tu el necessites a ell, però ell no et necessita a tu". Bé, avui els artistes es poden comunicar a través de les seves xarxes, tot i que el nostre correu i el nostre WhatsApp bullen cada dia amb propostes d’entrevistes de tota mena. L’article escrit en una capçalera de prestigi continua sent important com a mitjà de validació d’un treball artístic, com va fer notar Diego A. Manrique, que, segons ens va dir, titularà el seu pròxim llibre ni més ni menys que El mejor oficio del mundo. Em semblava a mi que podia ser-ho quan, en una classe de COU, quan una mestra feia la ronda de preguntes sobre què volíem ser a la vida, li vaig respondre que periodista musical. El 1983. "¿I això què és?", em va respondre molt estranyada.
Notícies relacionadesI sí, és un ofici emocionant, i encara més si no ens limitem a expedir actes notarials de l’agenda industrial i elaborem el nostre propi ordre de prioritats. En aquest sentit vaig enforcar el meu missatge en el congrés, perquè el moment ho demana a crits. Vivim, en el camp musical, una època sorprenent, amb llenguatges renovats i noves maneres de relacionar-nos amb la música. Algunes ens indignen: és un impuls automàtic rebutjar el que no entens o que sents que t’agafa lluny.
Concerts sense instrumentistes, llatinitats imperials, hits comprimits amb tornades exprés, gèneres musicals més líquids, productors que són estrelles, artistes underground que també són mainstream (i viceversa), concerts amb el mòbil enlaire, ansietat a l’hora de comprar entrades, plataformes d’interiors opacs, les incògnites de la IA. Moltes claus per desxifrar, moltíssims prejudicis (tots en tenim) que algú ha d’intentar posar davant del mirall, perquè no acabem tots empipats per cada petita cosa que passa i que ens contraria; per no morir en el soroll, pensant que després de nosaltres només hi ha el caos.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Asador "Una parada obligatòria": els elogis al millor restaurant de Sant Boi de Llobregat, segons Tripadvisor
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- EL MERCAT BLAUGRANA De Víctor a Joan; de l’Hospitalet a Sallent
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe
- CRÍTICA Billie Eilish regna de valent i amb intimitat
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE