CRÍTICA
Els poemes de Victòria dels Àngels

Amb el programa A tu, cançons per a Victòria dels Àngels, el cicle Petit Palau Cambra ha girat la mirada a la soprano barcelonina, que va celebrar el centenari l’any passat. El violoncel·lista Ferran Bardolet, el pianista i compositor Pedro Pardo i la soprano Mercedes Gancedo, molt vinculada a la Fundació Victòria dels Àngels i al Festival de Lied que organitza cada any aquesta institució, van arrencar amb À Chloris, de Reynaldo Hahn, amb una Gancedo impecable i un inspirat cant del violoncel·lista, seguit d’una delícia de Canteloube, el melancòlic Baileró, amb text en l’avui extinta llengua d’oc, una de les meravelloses cançons populars que conformen els Chants d’Auvergne; la versió va ser d’antologia, amb els tres artistes molt compenetrats.
De Frederic Mompou, Gancedo i Pardo van interpretar Damunt de tu només les flors i Jo et pressentia com la mar, amb una gran actuació del pianista, abans d’escoltar, d’Ernesto Halffter, Ai que linda moça, de Seis canciones portuguesas. La segona part va incloure quatre lieder de Pedro Pardo sobre poemes en castellà de Victòria dels Àngels, començant per Oriental i A ti, estrenades a Peralada el 2017 per Ainhoa Arteta, a qui estan dedicades; després de la primera, el drama que reflecteix la segona, en el text de la qual la soprano catalana descarrega els seus sentiments envers el pare dels seus fills, va portar la cantant al límit de les seves possibilitats, una mica incòmoda davant tant dramatisme.
Després de Brumas tristes, l’estrena absoluta de la qual es va fer el desembre de l’any 2018 amb els mateixos instrumentistes i amb la veu de Mireia Tarragó, va completar el cicle Fuiste (2018), una peça que canta a l’inexorable pas del temps, potser la més còmoda per a Gancedo, novament en una estreta i molt ben aconseguida comunió entre els tres artistes.
Es van oferir dues peces instrumentals: de Saint-Saëns, Le cygne amb un esplèndid Bardolet, tot expressivitat i de fraseig òptim, així com Això és la joia, de Pedro Pardo, versió per a violoncel i piano d’una preciosa i sentida cançó escrita originalment per a baríton.
Mercedes Gancedo, Ferran Bardolet i Pedro Pardo
Palau de la Música (26/2/2025)
- Jordi Tarrés: "M’han trasplantat el fetge i el ronyó. Mai m’hauria imaginat veure’m així"
- La Coca-Cola de Josep Cuní
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- LLEI DE MEMÒRIA DEMOCRÀTICA El Govern xifra en més d’1,5 milions les peticions de nacionalitat per la llei de nets
- El gran repte d’Arrieta
- Quan i com s’aplicarien Els canvis que planteja Treball per al permís per defunció d’un familiar i per cures pal·liatives
- Valor incalculable ¿Què se sap del robatori al Louvre i qui són els lladres? Les dues hipòtesis que estudien la policia i els experts
- Hàbit nociu Igualtat alerta en una campanya que «l’escola» del porno pot tenir «conseqüències devastadores»
- Negociació amb el Govern ERC admet avenços en la negociació del nou finançament però continua veient lluny un acord
- Seguidors expectants Rosalía i el seu nou disc, una qüestió de fe i paciència: aquesta nit revelarà més detalls del seu quart àlbum