¿És de Mozart o de Castellucci?

Un momento del Réquiem de Mozart en el Liceu. /
Imatges que encisen, estètica que encanta i música sublim. És innegable l’encanteri que ofereix el Rèquiem de Mozart estrenat ahir al Liceu, tot i que el nom de l’espectacle porti a equívoc. La moda de dramatitzar obres concebudes per ser interpretades en concert, com la popular i inacabada missa de difunts del geni de Salzburg, respon a una lícita recerca d’un artista, més encara quan la proposta ven entrades al tractar-se de peces amb tirada a taquilla com aquesta. Si l’esforç –i el pressupost– que suposa aquest tipus d’espectacles resta un lloc en la programació liceista a un dels centenars de títols operístics o de sarsuela que espera ser recuperat, en aquesta ocasió ha valgut la pena tot i que no s’estigui parlant del Rèquiem de Mozart, sinó del de Romeo Castellucci.
El Gran Teatre comptava amb un as a la màniga per evitar controvèrsies: el geni del director teatral italià, aquí debutant però ja consagrat gràcies a muntatges que mai deixen indiferent. El seu Rèquiem convenç per la riquesa de les solucions estètiques, pel ritual que en la seva reinterpretació redirigeix la finitud de les coses i de les persones brindant a la famosa missa de morts nous horitzons al capgirar-la, apuntant més aviat a una oda al pas del temps i a la mort en un recorregut per cultures i pobles amb una banda sonora ben escollida. No falta el moment épatant, com quan en el Recordare s’utilitza una nena per al joc ritual, cosa que resulta fins i tot violenta.
Autor de l’escenografia, del vestuari i de la il·luminació, Castellucci no es limita a plantejar una acció dramàtica duplicant la durada del Rèquiem mozartià valent-se d’altres obres de l’autor que li vinguessin bé: també opta per la dansa, la de la coreògrafa Evelin Facchini, que dona canya immisericordiosa al Cor del Liceu, obligat a cantar ballant i en incòmodes postures en un autèntic tour de force que el grup aprovava amb nota mentre Giovanni Antonini s’esforçava per extreure l’agilitat i la transparència necessàries d’una adequada Simfònica liceista, això sí, poc flexible en els passatges més ràpids. Dels entregats solistes van destacar la mezzo Marina Viotti i el nen soprano David González –fantàstic en el Solfeig en Fa i en l’In paradisum–, així com els esforçats Anna Prohaska, Levy Sekgapane i Nicola Ulivieri. El públic va decretar un èxit rotund.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Trobada Bétera s’alia amb Badalona per plantar cara a l’ocupació
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- UN INFORME DE L’UCO El mapa de la corrupció: les 18 adjudicacions on van mediar Ábalos, Koldo i Santos Cerdán
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- EL MERCAT BLAUGRANA De Víctor a Joan; de l’Hospitalet a Sallent
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe
- CRÍTICA Billie Eilish regna de valent i amb intimitat
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE