Scalextric o la remuntada històrica de la família Arnau
La marca posa rumb als 10 milions d’euros en ingressos, dirigida pel net de l’empresari que va fer gran la joguina als anys 80. Entre els seus plans, créixer als EUA i en punts de venda ‘online’.

El destí ha volgut que la de Scalextric sigui una història plena de corbes, tot i que ara, els que piloten la màquina, les vegin pel retrovisor. La companyia catalana que posseeix actualment el dret d’explotar la marca, que el té des de fa una mica més d’un lustre, l’ha vist créixer un 50% anual en els últims anys. Fins al punt que preveu acabar el 2024 havent venut l’equivalent a cinc milions d’euros i duplicar aquesta xifra fins als 10 milions en tres anys més. "Necessitàvem posar-hi afecte, marcar-nos un bon objectiu a llarg termini i construir des de zero", planteja el seu conseller delegat, Luis Arnau, net de qui va fer a aquesta icònica marca de circuits i cotxes de joguines ser el que és.
José María Arnau la va portar d’Anglaterra als anys 60. Al principi feia només importació, però va decidir començar a fabricar també des de Barcelona i desenvolupar producte propi. Al cap d’uns anys, Scalextric va passar a ser tota seva. I allà va començar a créixer i créixer fins a morir d’èxit. Luis Arnau, el seu net, només diu paraules clau: "Obertura de mercat, internacionalització, competència…". La qüestió és que la multinacional americana Tyco va aconseguir el dret d’explotació de marca. Al cap d’uns anys, va tornar a un grup d’empresaris catalans organitzats en una societat anomenada Tecnitoys. I després –al caure aquesta empresa víctima de la crisi del 2008– va agafar el relleu la marca joguinaire Educa Borras, abans de tornar, finalment, de nou a la família Arnau.
En realitat, el pare del Luis sempre hi ha estat molt vinculat. Va ser una de les parts que es va implicar en Tecnitoys per recuperar la marca a finals dels 90. "Scalextric és un producte amb un component de fidelització de l’usuari molt important, hi ha molt col·leccionista", reflexiona Luis Arnau, que exerceix ara de conseller delegat de Scale Competition Xtreme, l’empresa que han creat per explotar la marca. "En l’època de Tyco es va tractar el producte com una marca de masses, i no ho mereixia", reivindica aquest jove empresari.
Els EUA i altres plans de futur
Ara porta ell el volant. La seva ambició és construir una marca que preservi l’essència del joc (circuit i cotxe), però que vagi incorporant tecnologia. Per exemple, el seu producte estrella aquest any és un circuit pel qual poden córrer fins a nou cotxes en els dos raïls, que es poden avançar i simular parades de proveïment o el comportament que es tindria en determinades condicions meteorològiques… i tot mitjançant una aplicació que permet configurar aquest tipus de coses. Això es dissenya i desenvolupa des de Barcelona, tot i que la fabricació es faci a la Xina.
Notícies relacionadesPer a l’empresa com a tal, el que projecta Arnau és un creixement encara més gran a Mèxic (un dels seus mercats estrella), aconseguir aquest èxit també als Estats Units i continuar recuperant la connexió de marca amb el seu públic a Espanya i Europa. De moment, acaben de tancar un acord que els fa recuperar la FNAC com a punt de venda. En aquest sentit, el focus està posat també a vendre més a través de marketplaces com són Amazon o Aliexpress. "Hi ha punts de venda que es poden treballar, però sobretot hi ha canals diferents del canal tradicional que potser puguin acceptar una marca com Scalextric", apunta Arnau, que també veu creixement en vendes a l’horitzó.
"Ara tenim xifres de facturació baixes per ser Scalextric", reconeix, i ho atribueix als sotracs del 2008 i al que ha passat des de la pandèmia. En qualsevol cas, diu, estan contents. "La resposta del mercat és bona, creixem a poc a poc i tenim molt recorregut per davant", conclou.
- Urbanisme Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
- Revolució en la mobilitat Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
- Política Junts i el PSOE es van reunir dilluns després del ‘no’ d’Illa al referèndum
- SANITAT València tampoc fa tots els cribratges de càncer
- Carmen Llasat, presidenta de l'Observatori de Zones Inundables de Catalunya: "El que ha passat al Montsià pot passar en qualsevol punt del litoral"
- Intent d’adquisició fallit Illa celebra el fracàs de l’opa del BBVA al Sabadell i es reunirà aquest divendres amb Oliu
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça rep a la fi de l’Ajuntament la llicència de primera ocupació del Camp Nou
- Insuficiències de la salut pública Les infermeres denuncien una manca greu de recursos a Urgències psiquiátriques de Vall d'Hebron
- TELEVISIÓ I MAS Males notícies: s’acosta Halloween
- Barcelona, protagonista Fry House: les ‘burgers’ japoneses d’un artista i un consultor