CRÍTICA
El Lorca que no va poder ser

Un momento de Poncia /
Comencem pel final: després dels aplaudiments Lolita Flores confessa al públic que la seva mare, la Faraona, es va quedar amb l’espina clavada de no haver pogut encarnar Poncia, la lúcida criada de Bernarda Alba, una Sancho descontenta per a una Quixot autoritària i sinistra. No podria haver trobat l’actriu millor ocasió per saldar el deute familiar. Luis Luque ha plantejat un spin-off del text de Lorca que expandeix els diàlegs i les reflexions d’un personatge que no té res de secundari. Fantasmagoria en forma de monòleg que flota entre el tràgic desenllaç i un exercici d’emulació de la poesia de l’original, amb préstecs de Yerma i altres escrits.
Entre ombres, soliloquis i converses amb els morts, Poncia obre les finestres per esbombar el drama des d’una perspectiva del segle XXI, un intent d’il·luminar l’Espanya negra. Partint del dolor per la mort d’Adela, es va explicant cada personatge amb el seu context, una venjança que respira gairebé com un assaig literari cruixit per l’emoció. L’homenatge a Lorca va de cara, fil disruptiu de bonisme que l’autor no va poder o no va voler teixir quan va escriure la peça, recordem, pocs mesos abans del seu assassinat.
Potser per això l’obra coixeja més quan elucubra una Poncia empoderada, disposada a qüestionar el marc opressiu de la seva classe inferior. Els punts de fuga de la seva infància i joventut s’obren com una crida al plaer, pura anacronia del desig lorquià expressat des d’una actualitat revisionista. En aquesta intenció actua la lluminosa composició musical de Luis Miguel Cobo, estilització que ens arrossega fora de la frontera de la tragèdia rural. També rema en aquest rumb el delicat espai escènic de Mónica Boromello, que, mitjançant un joc de cortines, reconstrueix ambients domèstics amb gran precisió.
També en la direcció, Luis Luque ha tret bon partit dels elements disposats per domar un muntatge amb un peu en el passat, però amb el cos en el present. La pedra angular, és clar, és Lolita. L’hem vist fer de Fedra, fins i tot en la pell de la Colometa de Rodoreda, però és en el rol de la Poncia on s’ha vist vibrar amb més força aquest component tel·lúric tan del clan Flores, un quejío ben temperat que reclama llibertat, robust i serpentejant. Segurament, el seu millor paper, essència d’un Lorca que no va poder ser.
‘Poncia’
Teatre Goya (Festival Grec)
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE