El ‘tour de force’ de María Hervás
L’actriu madrilenya interpreta dissabte al Lliure ‘The second woman’, obra de 24 hores en què repeteix una mateixa escena un centenar de vegades cada vegada amb un actor no professional diferent.
"Potser dissabte serà l’últim dia que actuo. Potser dilluns dic que mai més", feia broma ahir l’actriu María Hervás en la presentació de The second woman, una obra única que protagonitza i presenta aquest dissabte al Teatre Lliure de Montjuïc en el marc del Festival Grec i que té molt de repte, de prova de resistència. La madrilenya té al davant un veritable tour de force, una marató de 24 hores de teatre en què només compartirà escenari amb 100 persones, majoritàriament intèrprets no professionals seleccionats a través d’un càsting a què es van presentar unes 400, segons explica el director del certamen, Cesc Casadesús. En l’elenc, diu Casadesús, han aconseguit representar "tota mena de diversitat: d’edats [de 18 a 78 anys], funcionals, racials..." persones que s’identifiquen dins de l’espectre de la masculinitat.
I tots ells es plantaran davant una actriu de la talla d’Hervás, engalanada canònicament amb una perruca rossa i un fetitxista vestit vermell per a l’ocasió, per reproduir una escena d’uns vuit minuts –¡es repetirà fins a 100 vegades!– que és una conversa entre una parella que s’enfonsa, que ha perdut tot el romanticisme, tota la passió.
The second woman, de les dramaturgues australianes Nat Randall i Ana Breckon, pretén mostrar a l’espectador els mecanismes de poder de gènere i els privilegis masculins. Per a això utilitza també un element interessant: una realització cinematogràfica, amb dones operant les càmeres i amb pantalles a la sala, acompanya l’obra. "Ens permet estirar el temps, ampliar moments breus", defineix Nat Randall, una de les creadores que també s’ha posat al paper de la protagonista en algunes de les funcions. "Em preocupa el meu propi cansament, però que la càmera el retrati em sembla estimulant, farà que els espectadors empatitzin", apunta Hervás.
L’obra, que començarà dissabte a les 18.00 hores i acabarà a la mateixa hora un dia després, té un text tancat, però hi ha espai per introduir matisos. "A la gent li vibra la cara dels nervis, et connecta amb una fragilitat brutal de l’ésser humà", comenta l’actriu madrilenya, conscient del desequilibri sobre l’escenari entre ella i els altres participants després de la seva experiència en els assajos (fets amb intèrprets no seleccionats per al dia de la funció).
"¿Estàs boja?"
Hervás explica que des que es va fer pública la seva participació en el projecte, que té coses de laboratori i d’experiment, té multitud de missatges de col·legues preocupats. "Però ¿estàs boja? ¿Com ho faràs?". La intèrpret tindrà cada dues hores un descans de 15 minuts per anar al vàter, menjar o beure. No podrà, sens dubte, dormir. "Tinc molt desconeixement sobre la potencialitat d’això al meu cos, potser necessito que no em parli ningú o, al contrari, necessito compartir-ho amb tothom en els descansos", exposa la madrilenya, que també protagonitzarà l’obra al Teatre Central de Sevilla el pròxim octubre.
El repte, evidentment, també és majúscul per a la producció. "Volem que l’experiència es converteixi en una cosa inexplicable", sentencia Casadesús, que situa el vestíbul de la sala com una part imprescindible d’aquest funció. Per començar, un parell de bones notícies: el bar del Lliure estarà obert ininterrompudament. I també es repartiran xurros amb xocolata a primera hora de diumenge.
Notícies relacionadesUna mitjana de tres hores
Casadesús reconeix que per al públic pot ser "molt tediós" acompanyar 24 hores Hervás, però anima a fer-ho en diversos moments del dia. Per a això hi ha diversos tipus d’entrades disponibles: unes per a tota la funció amb què pots entrar i sortir; altres que et permeten entrar en una franja determinada; i unes per a aquells que a última hora es decideixin a anar al Lliure a veure part de l’espectacle. Així, el director del Grec explica que en les anteriors representacions en ciutats com Londres la mitjana per espectador és d’unes tres hores. "Te’n pots anar a sopar i tornar i la María segueix allà... Però veus que es van produint canvis", exposa Casadesús, que posa especial èmfasi a convidar el públic a omplir la sala i acompanyar Hervás en les hores més intempestives. "Els que surtin de Razzmatazz a les 4 de la matinada, que vinguin".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Noves relacions afectives Parelles sèniors que viuen separades, el model LAT en auge: «Conservo la meva llibertat i no discuteixo pel comandament de la tele»
- Entre Vila-real i l’Hospitalet Cau un clan familiar que es va apropiar de 19 vehicles d’alta gamma d’un servei de subscripció conegut com ‘el netflix dels cotxes’
- Sessió al Congrés La pujada de les pensions i l’ajuda al transport cauen al tombar-les Junts i PP
- L’estratègia comunitària Tusk crida al rearmament d’Europa i critica la política migratòria de la UE
- Comerç La batuda en súpers 24 hores va detectar una vintena d’infraccions laborals
- Negociacions Puigdemont pressiona el Govern perquè presenti un nou decret de pensions: «L’aprovaríem avui mateix»
- PRIMERA EDICIÓ EXITOSA El mapa de la Champions s’aclareix: el Barça ja ha guanyat 54 milions
- Si compres per Shein, Temu o Amazon, atent a la nova estafa del paquet
- AJUDES AL TRANSPORT PÚBLIC Els socis d’investidura pressionen Sánchez perquè recuperi ja en un altre decret la pujada de pensions
- Memòria històrica Apareix un film testimonial de l’entrada de les tropes franquistes a Figueres el febrer de 1939