Mireia Escobar

Impuls a joves creadors

Les marques són Sabinis, Carlota Cahis, Love by Ksenia Karpenko i Other. ordinary apparel

Directora del Disseny Hub, porta cinc anys al capdavant del programa Barcelona Fashion Forward, que ajuda dissenyadors i marques emergents a muntar les seves pròpies empreses. Els guanyadors de l’última edició ja venen les seves peces, joies i calçat en una botiga efímera que acaba d’obrir en ple passeig de Gràcia.

Impuls a joves creadors

LAURA ESTIRADO

4
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Fins al pròxim 6 de juliol, el passeig de Gràcia compta amb una nova botiga en la qual joves talents de la moda i el disseny de joies i calçat venen les seves creacions. Són les quatre empreses guanyadores de la quarta edició del programa d’emprenedoria Barcelona Fashion Foward, que promou l’Institut de Cultura de Barcelona, a través del Disseny Hub, i en col·laboració amb Barcelona Activa. Una espècie de màster que fa cinc anys va posar en marxa Mireia Escobar, la directora del DHub i de la nova àrea municipal d’Indústries Creatives.

"És un projecte que va sorgir de Barcelona Activa, perquè és un model molt de covar i accelerar empreses. Havíem detectat que en el sector de la moda faltava aquest assessorament i formació comercial, comunicació i digitalització als joves talents i marques incipients, que moltes vegades s’han format en disseny, però els falta aquest costat empresarial per muntar el seu negoci", descriu.

Per a Escobar, "no es tracta d’un programa d’emprenedoria qualsevol, ja que no només repassa la part teòrica sectorial sinó que a més la posa en pràctica amb una bateria de serveis com és aquesta pop up, en què les empreses poden testejar el seu producte i la comunicació amb el client final en un espai presencial i exclusiu".

"Tradicionalment, Barcelona ha sigut molt creativa. Hi va haver un auge del disseny i d’escoles de disseny ja abans dels Jocs del 92. Però si bé la ciutat no destaca per tenir la millor escola de disseny o d’arquitectura, sí que tenim el millor ecosistema, perquè tenim més de 20 escoles d’arquitectura i disseny i moda, la qual cosa vol dir que cada any surten llicenciades 10.000 persones. Per això no podíem obviar llançar un programa des de l’Administració que promocionés tant talent. Nosaltres els donem aquest últim impuls", afirma la directora del DHub.

Formació personalitzada

"Des de la seva creació, el programa ha assessorat 54 marques i empreses del sector de la moda. En cada edició un jurat escull 15 empreses candidates que han de reunir certs criteris, com ser de Barcelona i tenir almenys un any i no més de cinc. Durant cinc mesos reben càpsules formatives grupals i mentories personalitzades. Després, se seleccionen quatre dissenyadors o marques, a les quals, i durant sis mesos més, se’ls fa un pla de serveis a mida per millorar la seva comercialització. El final és aquest showroom de vendes i comercialització al públic final", detalla Escobar, que confessa que "per a ells és un superregal participar-hi, tot i que no passin a la fase final".

Fins ara, una botiga de La Roca Village acollia per un temps els treballs guanyadors. Però aquesta vegada, la botiga efímera s’ubica a l’espai de Lynk & Co, una flagship store de la marca de cotxes homònima situada al passeig de Gràcia amb Consell de Cent, especialitzada en productes de disseny. Durant dos mesos, serà el millor aparador en plena milla d’or de Barcelona per a quatre joves marques amb ganes de menjar-se el món.

Quatre protagonistes

Per exemple, Sabinis, la marca de calçat femení artesanal creada per Sabina Terol, que està encantada amb el programa, ja que "necessitava metodologia per crear una col·lecció amb sentit i negoci", reconeix. També hi presenta i posa a la venda el seu projecte Carlota Ranera. La seva firma de moda de dona, Carlota Cahis, es basa en peces de punt de gran qualitat per "oferir a les dones una sensació de completa llibertat".

Notícies relacionades

Love by Ksenia Karpenko, de Ksenia Tsvierkun, combina la moda contemporània amb un exquisit patrimoni cultural d’Ucraïna, el país del qual prové, per crear peces artístiques que es poden vestir. "No és la primera marca ucraïnesa que ha disfrutat d’aquesta beca de l’ajuntament. Venen molts dissenyadors que s’han assentat a Barcelona fugint de la guerra", certifica Escobar. Per exemple, fa dos anys, també va accelerar el seu projecte la dissenyadora Kati Lanhe, de KM by Lange, que va debutar en la 080 Barcelona Fashion el 2022, un mes després d’haver sortit amb les mínimes coses i una petita maleta, arran dels primers bombardejos de Putin sobre la seva ciutat natal, Vinnitsa. Finalment, també hi exposa la marca Other. ordinary apparel, de Peta Moreno i Candela Rosito, amb dissenys clàssics i detalls ben elaborats i artesans.

"La majoria de l’empreses de moda que han passat pel programa continuen en actiu, la qual cosa ens confirma l’èxit del projecte", constata Escobar. Entre totes, assegura que algunes de les marques més rellevants i amb més projecció són Bru Hats (pura artesania en barrets), La Cabellera de Berenice (joieria), Paraíso (moda urbana per a home, sobretot banyadors), Owl (dissenys amb tallavent reciclat), G-lem (vestits de convidada) o Zhannaona (especialistes en gender fluid), entre d’altres.