CRÍTICA
Justícia, esperpent i cabaret

A lguna cosa ha de tenir Ferdinand Bruckner (1891-1958) perquè dues de les seves peces hagin ressuscitat en escàs temps. El 2021, Juan Carlos Martel va presentar al Lliure la versió de La malaltia, ara el director Jordi Prat i Coll sembra el desconcert amb una adaptació lliure d’Els criminals, obra del 1928 impregnada de l’expressionisme d’entreguerres. Assistim a l’escorxament en calent de la República de Weimar, la seva decadència catalitzada per l’arbitrarietat de la justícia i la corrupció, amb presència d’altres temes candents de l’època com l’avortament, l’homosexualitat i la pena de mort. Una democràcia en descomposició amenaçada pel fantasma del feixisme, que cadascú faci la seva transposició amb el present.
Gran format per a la Sala Gran del TNC: 13 actors i tres músics que interpreten alguna cosa més que música. En el distès preludi els intèrprets ens adverteixen que "no fan Brecht", marquen distància amb el teatre èpic abans de baixar al fang de la farsa. Quan s’aixeca el teló apareix un bloc de vivendes sense la seva quarta paret, escenografia de Laura Clos tipus 13, Rue del Percebe que ja van posar en pràctica els pioners muntatges espanyols dels anys trenta. Personatges atrapats en la pobresa econòmica o moral, històries de pícars, farsants o supervivents. El trencaclosques humà va encaixant amb dificultat entre l’excés vodevilesc, la dramatúrgia dispersa i un repartiment desigual poc unificat.
Notícies relacionadesAmb la segona part arrenca el judici als diferents crims, un procés que carrega les tintes filosòfiques, però que ni a força d’esperpent arriba a domar la comicitat. Després del descans, arriba el cabaret que eleva l’energia i la temperatura sexual sense que les trames acabin d’aterrar en concreció. Aleshores l’artefacte ja barreja sense complexos referències a Kant i al nazisme amb gags boomers inspirats en la sèrie V o els ninots de José Luis Moreno. Al contrari de l’elogiat Els Jocs Florals de Canprosa, aquesta cop Prat i Coll no ha donat a la diana de la genialitat vestida d’astracanada.
Però si val la pena Els criminals és per assistir a la brillant interpretació de Joan Carreras, una més. Últimament li ha agafat el gust als rols incòmodes, ara un caradura de cap calent de posats exagerats, ben adequat al marc de l’obra, sobretot en el seu hilarant número musical: ¡quina flexibilitat! Maria Rodríguez Soto aconsegueix uns més que convincents aires de lumpenproletariat mentre que el jutge de Lluís Soler destapa els moments més hilarants amb la seva arenga legal entretallada al més pur estil Tip/Ozores. La col·lecció de disbarats dispersos són sens dubte el millor reclam de l’espectacle.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- UN INFORME DE L’UCO El mapa de la corrupció: les 18 adjudicacions on van mediar Ábalos, Koldo i Santos Cerdán
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Trobada Bétera s’alia amb Badalona per plantar cara a l’ocupació
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- EL MERCAT BLAUGRANA De Víctor a Joan; de l’Hospitalet a Sallent
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe
- CRÍTICA Billie Eilish regna de valent i amb intimitat
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE