CRÍTICA

Belbel i la seva passió contemporània

Belbel i la seva passió contemporània

Pablo Meléndez-Haddad

1
Es llegeix en minuts
Pablo Meléndez-Haddad

H an sigut transcrites, coreografiades, executades per conjunts de cambra, per orquestres romàntiques, amb instruments originals... Les Passions de Johann Sebastian Bach, la Segons sant Mateu i la Segons sant Joan, són oratoris que van ser concebuts per ser cantats la vigília del Divendres Sant i narren la passió i mort de Jesús tal com s’explica en els evangelis. El geni bachià en va escriure cinc seguint la tradició protestant, de les quals només sobreviuen les citades, obres capitals de la cultura occidental.

La sempre dinàmica Simfònica del Vallès (OSV) va voler muntar la seva pròpia Passió segons sant Joan, completament renovada amb textos escrits pel professor, dramaturg, gestor i director teatral Sergi Belbel que reemplaça i fon la narració de l’Evangelista amb la passió d’una malalta terminal. La barreja funciona, la trama flueix i al respectar-se gairebé tots els cors, corals i àries, l’espectacle no perd el seu sentit tràgic i transcendent per a transformar-se en un viatge propi del públic d’avui igual de dolorós.

Al gran aparell musical s’han unit els actors Mercè Pons i Enric López com a narradors de la història d’una dona que sap que la malaltia la matarà, que dubta, s’estremeix, es qüestiona i que també pensa en Jesús. Els altres personatges bíblics desapareixen per donar veu a aquesta passió contemporània nascuda de la sensibilitat dramàtica de Belbel, que aconsegueix universalitzar la metàfora cristiana per apuntar al patiment de tot ésser humà en els moments que precedeixen la mort i s’enfronten "a la por del dolor i de la pèrdua".

Notícies relacionades

La massa coral, fonamental en aquesta obra, va sumar en aquest cas fins a 220 intèrprets, unint representants del Cor Madrigal, el Cor de Cambra de la Diputació de Girona, el Quòdlibet Grup Coral, la Coral Belles Arts i el Cor de la URV.

Des del podi, i amb un resultat més que convincent, Xavier Puig es va encarregar de greixar aquesta increïble maquinària amb entusiasme i extroversió comptant amb un quartet solista encapçalat per la soprano Marta Mathéu i el baríton Josep-Ramon Olivé, al costat de la mezzo Eulàlia Fantova i el tenor Joan Francesc Folqué.

Temes:

Sumar Girona