Jaume Macià. Professor de l’ESCAC
"Era molt actiu. Destacava perquè tenia moltes ganes de fer coses"

Els pares de J. A. Bayona, veritables creients en els seus fills, es van jugar l’economia familiar pagant religiosament cada any el milió de pessetes que costava cada curs de l’ESCAC (Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya), segons relatava el germà bessó Carlos al llibre J.A. Bayona. De ‘El orfanato’ a ‘Jurassic World’ en solo una década, de Laura Seoane i C. David Carrón.
Jota va entrar a l’escola com un terratrèmol. Segons s’explica, en les proves d’accés va desafiar els membres del comitè assegurant que faria cine amb ells o sense. Entre els entrevistadors es trobava el famós director Paco Pérez-Dolz (A tiro limpio), qui pel que sembla va quedar impressionat pels storyboards que Bayona va portar fets de casa. "M’ho han explicat moltes vegades", diu Jaume Macià, actual cap d’estudis de l’ESCAC. "Pérez-Dolz va començar a dir: ‘¡Aquest nen val molt, aquest nen farà coses!’ L’home era bon profeta".
Macià va tenir a Bayona com a alumne en una assignatura de primer curs, Dramatúrgia, centrada en els arguments universals, en com s’han portat al cine els arguments literaris mitològics. "Va fer un treball, que vaig conservar fins fa poc, sobre l’home artificial, o Frankenstein en concret", recorda. "I el nano el va entregar en tapa dura, enquadernat... O sigui, un treball de deu".
Perseguia l’espectacle
Recorda el jove estudiant de cine com "un nano molt actiu, que destacava perquè tenia moltes ganes de fer coses". I per no conformar-se amb qualsevol mena de classe: "Si alguna cosa no li agradava, t’ho deia i protestava. El recordo al meu despatx [a més de professor, Macià era una espècie de coordinador] queixant-se d’algun professor que ell creia que no estava a l’altura. Però l’actitud era positiva; està bé que algú es queixi si les coses no funcionen".
Notícies relacionadesJa en aquells dies d’estudi, Bayona perseguia l’horitzó del cine com a espectacle, una cosa no massa comuna entre un alumnat amb somnis de nouvelle vague. ¿Recolza l’ESCAC aquesta visió hollywoodiana del director? "Nosaltres no som dels que pensen que a les escoles només s’ha de fer un cine d’autor dirigit a una elit intel·lectual –assegura Macià–. És més, pensem que això és un error greu. Tota mena de narració és molt digna i impulsem un cine que pugui agradar a tot l’espectre de la població.
Amb la primera productora de l’ESCAC, Escándalo Films, va rodar Bayona el seu revelador curt Mis vacaciones (1999), i amb una altra productora de l’escola, Desastre de Cine, que portaven Sergi Casamitjana i Aintza Serra, el curt El hombre Esponja (2003) i notoris videoclips.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Minimitzar les conseqüències L’oficina tècnica per coordinar les obres de Rodalies arrencarà a l’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols