¿S’enfila el preu del vinil? Paga, presumeix-ne i calla
El ressuscitat elapé puja de costos i el controlen cada vegada més les ‘majors’, mentre es revela que la meitat dels seus compradors no tenen tocadiscos. Com a objecte decoratiu potser no és tan car.

Doncs també a Espanya es venen ja més discos de vinil que compactes, una cosa que no passava des de 1991. En el primer semestre del 2023 es va confirmar la tendència amb un volum de facturació de 14,4 milions d’euros en rodanxes de microsolc. No traguem les coses de context: es tracta del 56,2% de les vendes en format físic, sí, però només d’un 6,7% del total de facturació de la música gravada, dominada pel digital i l’streaming.
Però aquests vinils ressuscitats contra pronòstic són cada dia més cars, com m’explicava dies enrere el venedor de discos barceloní Jesús Moreno, de Revólver (la resistència situada al carrer de Tallers), preocupat perquè l’escassetat de plantes de producció i l’augment de matèries primeres podrien acabar fent de l’elapé un objecte d’elits. Veu novetats que abans de la pandèmia amb prou feines rondaven els 20 euros i que ara s’enfilen fins als 28 i els 30. Vinils dobles a 45.
Tot apunta que les majors s’han apoderat d’aquest segment del mercat, s’han col·locat primeres en les (fràgils i desbordades) cadenes de producció i han relegat a la cua les indies. Que van ser les que van sostenir el vinil en els temps durs. Les fàbriques més importants d’Europa són a la República Txeca i a la part oriental d’Alemanya, hereves actualitzades de les plantes que premsaven discos en l’era comunista.
Notícies relacionadesI bé, el so del vinil té els seus fans, i el format presenta altres atractius, com el plaer d’una experiència tancada al trànsit digital, sense interferències, sense notificacions. Però hi ha una altra clau del seu èxit. Un estudi de la consultora nord-americana Luminate revelava fa uns mesos que la meitat dels compradors de vinil no té tocadiscos a casa. Els més joves, sobretot, que no van créixer amb aquest artefacte a casa i per als quals el vinil és un fetitxe cool o un objecte que certifica el vincle amb un artista. Discos que s’exposen al saló com peces amb aura i que revelen un gust i una posició al món.
En aquest sentit, les queixes per la pujada dels preus resulten una mica beneites: si, al cap i a la fi, un elapé no és més que un objecte decoratiu, amic, passa per caixa i no protestis, que et sortirà més barat que comprar un quadro, una litografia o un pòster que després vulguis emmarcar. Davant això, un suggeriment a les botigues de discos: imprimeixin tan sols les portades, facin el favor, i desembussin les estressades cadenes de producció. Els que sí que tinguin per costum comprar un vinil amb la pretensió de fer-lo sonar l’hi agrairan.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Marta Morera, directora general d’Energia: "Catalunya necessita noves xarxes d’alta tensió"
- L’AGRICULTURA DEL FUTUR El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs per la salinitat
- L’experiment de la cria de la cloïssa
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- Barcelonejant La nit que Basté va robar una corbata